Greater Amerika

10 juni 2017 - Los Angeles, California, Verenigde Staten

Daar is ie weer, afgezien dat ik het nu al over Amerika ga hebben wil niet zeggen dat ik de eerdere blogs niet online ga zetten. Ze komen eraan, het kost een hele boel tijd haha. Ik heb er een tijdje wat minder hard aan getrokken maar wil de draad toch zeker weer oppakken.  Daarom eerst wat recente blogs en vul ik de andere weer aan. In middels toch alweer ruim 9 maanden van huis en nog 3 maanden te gaan. Terugvlucht staat nog steeds geboekt op 9 oktober 2017. Zo daar gaat ie weer…

Na zoveel verhalen gehoord te hebben over Amerika was ik ooo zo blij dat ik het dan eindelijk eens zelf mocht ondervinden in "het land der mogelijkheden". Aangekomen in Los Angeles ben ik meteen door gegaan naar mijn hostel in Hollywood. En ja dan sta je ineens midden op de walk of fame! Eerlijk gezegd was mijn eerste reactie: "is dit het nou". Haha heel bijzonder is het niet, er staan wat sterren op de grond met een naam erop. Maar evengoed als je in LA bent moet je daar geweest zijn. Als ik mijn hostel uitliep liep ik eigenlijk meteen op de Hollywood boulevard. De straat waar alles gebeurt en alles te doen is. Bij het inchecken kwam ik al Nederlanders tegen haha, ze zitten echt overal.  De tweede dag ben ik de boulevard opgelopen om gewoon eens rond te kijken, je kijkt echt je ogen uit. Terwijl ik over daar loop komen er ineens weet ik hoeveel politie auto's voorbij gescheurd en stoppen bij een winkel. Even wat rond gevraagd en blijkbaar was er een hond neergeschoten door een agent, lekker op z'n Amerikaans stonden er 12 politieauto's voor de deur en de helikopter hing er boven. Ik natuurlijk een dakterras opgezocht zodat ik alles goed kon zien, wel kwam ik in het nieuws haha zag mezelf staan in een video die gemaakt was vanuit de nieuwshelikopter. Deze dag was zo om zegmaar. Vroeg mn bed in en de volgende dag stond downtown LA op het programma.

Een bezoekje aan het centrum van LA hoort er ook gewoon bij als je er bent. Met de metro kom je midden in het centrum uit en vanuit daar met de voeten verder. Lekker de toerist uithangen is het beste wat er is op zo'n moment. Heb daar ook nog even een wolkenkrabber bezocht maar aangezien de luchtvochtigheid er erg hoog ligt kun je niet ver weg kijken. Nog een bezoekje gebracht aan de Walt Disney Concert Hall, een heel imposant gebouw en hier kon je een audio tour doen. Je moet ook een beetje cultuur snuiven af en toe he, dat hoort erbij. Daarna was de middag weer om en kon ik de metro weer terug pakken naar het hostel. In de avond was vanuit het hostel een kroegentocht geregeld. Uiteindelijk heb ik me daar met een andere Nederlander, Noud ook bij aan gemeld en ik moet zeggen het was een verrekkes gezellige avond. Mooie was wel, om de clubs in LA binnen te mogen moet je een overhemd dragen en laat ik die nou net niet bij gehad hebben. Gelukkig had Noud dezelfde maat als ik en mocht ik van hem een overhemd lenen, de avond kon beginnen. Veel nieuw mensen leren kennen daar.

De volgende ochtend na de kater ben ik samen met Noud naar de schietbaan gegaan. Wilden beide wel eens gaan schieten in Amerika. Het ging niet slecht al zeg ik het zelf. Na het schieten hebben we de Uber gepakt naar het Hollywood sign. De grote letters van Hollywood. Hier zijn we dan ook gedropt en daarna zijn we terug gelopen naar de stad. Onderweg kom je huizen tegen waar je bang van wordt, van de prijs bedoel ik dan he…. Maargoed kijk even waar je bent. De dagen vliegen daar echt om! Het was alweer avond toen we terug waren. De dag erna zijn we met een groep naar Santa Monica beach gegaan, dat staat bekent om de kermis op een pier. Nog doorgelopen naar Venice beach waar wat meer te doen is aan het strand. Was toch nog een heel eind lopen maar we hebben dan ook wel tijd genoeg . Hier op de boulevard wat gegeten. Wat me wel echt opviel en ook wel tegen viel is dat er nergens een mooi terras was waar je lekker een tijdje kon zitten. Het wemelde er van de dakloze mensen die om geld vroegen en verder waren er alleen kleine restaurantjes. Na een paar uur weer een uber besteld terug naar het hostel, dat is trouwens echt ideaal. Ik weet niet of iedereen uber kent maar dat is een soort zwarte taxi die je via een app op je telefoon kunt bestellen. De tarieven zijn een stuk lager en de aanrij tijd is erg kort in de stad. Ideaal dus! Savonds met wat mensen nog even op pad geweest in de kroegjes en de dag was weer om.

Als je dan toch in Hollywood bent moet je ook een filmset bezoeken vind ik. Op de maandag ben ik samen met 4 anderen naar the Warner Brothers studio gegaan om daar een tour te doen. Tijdens de tour zag je ontzettend veel attributen die gebruikt zijn in bekende films zoals Harry Potter, Batman, superman, de set van Friends konden we zien en ook zijn we op de set van de nog draaiende serie Big bang theorie geweest. Helaas was het geen draaidag maar evengoed was het wel erg apart om te zien hoe klein eigenlijk alles is en hoe groot het lijkt op de tv. Veel leuke weetjes opgedaan van de filmwereld! En de dag was weer om…

De laatste dag in Hollywood alweer, in de ochtend ben ik nog met een jonge uit Zwitserland naar het wassen museum geweest. Dat kaartje was blijkbaar ook geldig voor nog twee attracties, die gingen meer over het guinness book of World records. Best interessant en geinig om naast de langste man ooit te staan… man wat ben ik dan ineens klein. Het wassen museum was wel mooi om te zien, een beetje verglijkbaar met madame tussaud maar dan kleiner. In de middag heb ik dan de bus gepakt naar San Diego! Ik had er echt weer veel zin in om naar een volgende stad te gaan. Na ongeveer 3 uur in de bus vooral geslapen te hebben kwam ik aan in San Diego J Die avond meteen al taco thuesday, voor 5 dollar onbeperkt taco's eten, opzich geen slechte deal lijkt me. Daar gelijk weer nieuwe mensen leren kennen met wie ik die avond op pad ben gegaan. Ook de dag erna zijn we met dezelfde mensen naar Mexico gegaan met een gids. Deze werd georganiseerd vanuit het hostel.  Heel apart om het contrast te zien voor en na de grens, in Amerika is alles nog luxe en modern en dan steek je de grens over en dan zie je veel achterstallige wijken en een stuk terug in de tijd.

Tijdens de tour liepen we door Tijuana, dat lag zo'n beetje tegen de grens van Amerika aan, tevens was dit ook de drukste grensovergang van de USA. Veel leuke plekken gezien, een locale markt bezocht en de beste taco's ooit gegeten. De dag hebben we afgesloten eerst bij een locale bierbrouwer en daarna bij een margarita bar, beide was erg gezellig en het locale bier smaakte erg goed moet ik zeggen. Uiteindelijk zijn we met het openbaar vervoer weer terug gegaan naar de grensovergang en vanuit daar weer de USA binnen gegaan. En hier komt dus het probleem dat ik dus vervroegt Amerika moest verlaten.  Toen ik binnen kwam kreeg ik te horen dat ik voor de 11e juni het land moest verlaten omdat mijn visum dan verliep, het was die dag 7 juni. Dat was toch even een tegenvaller, ik had namelijk wel echt heel veel zin in de rest van Amerika. Maargoed het verhaal erachter is dus,  ik ben voor ik naar Canada ging eerst naar Hawaii gegaan. Hier heb ik mijn 90 dagen vis a gekregen, dus tijdens mijn tijd in Canada heeft dat visa gewoon doorgeteld omdat ze Canada en Mexico niet meetellen als zijnde uit Amerika. Waarom, ja dat vraag ik me ook af. Het enige dat ik nu weet is dat ik wel weer terug mag tegen de tijd dat ik New York op de planning heb staan.

Maargoed, dan maar het beste ervan maken de komende dagen. Savonds meteen een kroegentocht meegepakt, eerlijk gezegd vond ik San Diego veel gezelliger dan LA. Er hangt veel meer sfeer daar en het is niet zo gigantisch groot. De kroegentocht was goed gelukt moet ik zeggen haha, de volgende dag heb ik alles geregeld mbt vluchten en dergelijke om Amerika weer te verlaten. Het plan was om weer terug te gaan naar Canada en daar mijn reis voort te zetten, daar is ook nog genoeg te zien en te ontdekken.  Weer een bus naar LA geboekt en het vliegtuig naar Vancouver op 10 juni. De laatste dag heb ik nog lekker wat rondgekeken in de stad, de haven bezocht en een oud vliegdekschip van de US marines, The U.S. Midway. Dit schip was ingericht als museum, er was van alles te vinden over wat het schip heeft doorgemaakt en veteranen waren hun verhalen aan het vertellen over de tijd dat zij aan boord waren op dit schip. Op het grote vliegdek was ook een militaire ceremonie aan de gang, er werd op het moment dat ik daar aankwam een Amerikaanse vlag ceremonieel opgevouwen(dit gebeurt in geval van een omgekomen militair), erg indrukwekkend om hierbij ze zijn!  Na ongeveer 3 uur op het  schip rondgezworven te hebben ben ik weer van boord gegaan en heb ik nog wat langs de haven gelopen. Wat een dure schepen liggen daar.. manmanman… De ene is nog groter dan de andere, de een daar staat een helikopter op het dek en de ander liggen 4 jetski's naast.. Dju wat gaat daar een geld in om. Op de terugweg naar het hostel nog even bij de subway gestopt voor een broodje en de dag en tijd in San Diego was om.. Wat een geweldige stad! Verdwalen kun je er bijna niet  aangezien het centrum uit blokken bestaat, de straten horizontaal zijn genaamd: A street, B street, C street, enz.  en de verticale straten zijn genaamd: front street, 1st ave, 2nd ave, 3th ave enz. Dus makkelijk terug te vinden.  Alleen even het noorden in de gaten houden maar zolang de zon schijnt moet dat geen probleem zijn lijkt me.

De volgende dag ben ik dus weer op weg gegaan naar Canada. De volgende blog gaat snel online, ik heb nu de floo weer een beetje te pakken. Ik moet nog het een en ander verwerken  van New Zeeland, Hawaii en mijn eerste tijd in Canada maar ik beloof je, dat komt zeker goed! Leuk dat je er weer bent en dat je nog steeds meeleest!! Bedankt en tot de volgende blog!!

1. Martien en Gerda Aarts:
    22 juli 2017
    Mooi geschreven Dirk!! Top!
  2. Marion:
    22 juli 2017
    Leuk weer om te lezen Dirk, al jou gebeurtenissen.
    Wat je toch veel meemaakt en onderneemt. Mooi hoor.
    Groetjes Marion