South island New Zealand

6 maart 2017 - Picton, Nieuw-Zeeland

Verder met de reeks Nieuw Zeeland

Aangekomen op het Zuidereiland had ik dus die auto opgehaald en heb ik Steven van het vliegveld gehaald. Het was inmiddels alweer laat dus besloten we om in de buurt een kampeerveld te zoeken en daar te gaan staan voor de nacht. Mooi veldje uitgezocht aan een groot meer :) De volgende ochtend zijn we in de richting van Queenstown gereden. Dit zou 8 uur rijden zijn maar we besloten om hier twee dagen op te doen, onderweg is zoveel moois te zien en in Australië hebben we al genoeg uren achter elkaar in de auto gezeten. Nieuw Zeeland is overigens het land van The Lord of The Rings, je komt ook echt op plaatsen die je doet denken aan de films. Het Zuidereiland is echt heel divers, aan de oostkust was het allemaal wat heuvelachtig en uitgestrekt en op het moment dat je land inwaarts gaat kom je in de Nieuw Zeelandse alpen terecht. Echt prachtig als je daar doorheen rijdt, overal heb je grote blauwen meren en mooie bergtoppen.  Zo nu en dan kom je wat dorpjes tegen waar het een en ander te beleven valt, het weer was prachtig dus een terrasje kon er ook wel af zo nu en dan.

De nacht hebben we nog doorgebracht aan een rivier die we onderweg tegen kwamen. Bij de huurauto zat ook een kookstel met wat pannen en bestek enzo dus we konden ons eigen eten maken onderweg. Ook als je dat niet bij hebt zijn er net als in Australië op veel plaatsen barbecue's beschikbaar. Steven had verschillende films op zijn laptop staan dus savonds keken we nog een film en dan was het weer tijd om te slapen. De volgende dag zijn we verder gereden naar Queenstown, daar aangekomen dachten we om in een hostel te gaan zitten. Alle batterijen weer opladen, wat kleren wassen en een douche is ook niet heel onprettig haha. Twee keer raden.. alles was natuurlijk weer vol. Uiteindelijk zijn we naar een camping gereden om te kijken of dat ze daar nog plaats hadden en gelukkig hadden ze nog een spot vrij waar we de auto neer konden zetten. Dit was ook prima, ze hadden in elk geval een douche. In de avond nog even de stad in gelopen om te kijken of er wat nacht leven te beleven was maar het was behoorlijk rustig, het was ook een doordeweekse dag.. maar toch, het is een toeristenstad.

De volgende ochtend zijn we naar het centrum gelopen om te kijken of we het een en ander aan activiteiten konden boeken. Ik heb toen de cliffjump geboekt en hanggliding (aan een delta vlieger van de berg af rennen). In de stad ook nog even een hostel geboekt voor twee nachten zodat we in ieder geval weer even onder te pannen zaten. In Queenstown zijn we Ilse weer tegen gekomen, we zijn haar al tegen gekomen in Australië. In de avond zijn we naar de Icebar gegaan om daar wat drankjes te doen en daarna zijn we uitgegaan in de stad. De volgende dag hadden Steven en ik onze clifjump geboekt, rond een uur of 5 ging het dan toch gebeuren haha. Je mocht zelf kiezen wat voor sprong/val je wilde. Ik koos ervoor om op mijn rug gedropt te worden. Eerst krijg je heel zo'n harnas aan en wordt je gezekerd en dan hang je in de eerste instantie toch ruim 109 meter boven de grond en onder je stroomt een rivier... Dan ineens val je met een rotvaart naar beneden, maargoed voor je het weer ben je beneden en takelen ze je weer omhoog. Voor 40 dollar kon je nog een jump krijgen, nou we er toch zijn kan dat er ook nog wel staan. Nog een tweede jump gedaan dus en toen ben ik zelf zijwaards de afgrond in gesprongen. Machtig mooi kan ik je zeggen :)

De volgende ochtend had ik mijn hangglide vlucht, eerst met de bus helemaal de berg oprijden. Aldaar kreeg ik mijn piloot toegewezen met wie ik de vlucht zou gaan maken. Na wat instructies en oefeningen hebben we afgezet en de berg afgerend. Toch wel geinig om aan een vlieger te gangen en door zo'n vallei te vliegen, het is zoo lekker rustig en het uitzicht is adembenemend. Na een kwartier stonden we weer op de grond. Hop in de bus en weer terug naar de stad. Steven had een fly board sessie geboekt die middag dus een middagje aan het water gezeten. In de avond zijn we nog even gaan karten met z'n 4e en afgesloten met een barbecue. De volgende ochtend hebben we Queenstown weer verlaten en zijn we noordwaarts gereden.

Wat een ongelooflijk mooie uitzichten hebben we gezien daar, azuurblauwe meren met stijlen bergen erachter en meer natuur. Via Wanaka (wat echt heel mooi is) zijn we naar Fox Glacier en Franz Joseph Glacier gereden. Onderweg nog hier en daar gestopt om een waterval of een meer te bekijken. Bij Franz Joseph Glacier hebben we overnacht en zijn we de volgende dag naar de Glacier gelopen. Sneeuw in het midden van de zomer is toch wel apart. Na een paar uur rijden weer uitgekomen in Greymount, een stadje aan de westkust. Het was weekend dus wij dachten hier kunnen we mooi een avondje stappen.. ja da zal wel... Wat een spookstad, enige auto die er reed was van de politie. Wij wat mensen aangesproken die toevallig voorbij kwamen, waar we toch in godsnaam een kroeg konden vinden. Ja ongeveer 1 km die kant op werd ons verteld. En jahoor daar zat een café, niet de kroeg waar we op gehoopt hadden want er zaten enkel oudere mensen haha. Nou is daar op zich helemaal niks mis mee want we hebben een geweldige avond gehad. Wij zaten daar en de kroeg gaat hij om 11 uur al dicht.. Werden we ineens aangesproken door zo'n kerel of we mee wilde naar een andere kroeg. Jowe toemaar dachten we haha dus wij met 9 man een in een 6 persoonsauto hop naar de volgende haha. Daar weer wat pilsjes genuttigd tot sluitingstijd, werden we ook nog eens door de eigenares naar huis gebracht... ik zeg ideaal, moeten ze bij ons ook doen. Reden daarvan was dat er geen taxi's meer rijden, wat ik me heel goed voor kan stellen in die stad...

De volgende dag naar Picton gereden om te vertrekken met de veerboot naar het noorder eiland. Hier kwamen we in de avond aan, lekker een avondje op het terras gezeten.

Zo dit was het avontuur alweer op het zuider eiland. Op naar het Noorder eiland.

1. Marion:
    23 mei 2017
    Zo Dirk , wat maak je toch gave dingen mee zeg.
    Het ziet er prachtig uit daar.
    Geniet ze nog, en heel veel groetjes van ons ..
  2. Cor en Helen:
    24 mei 2017
    Superleuk weer om te lezen!
    Dikke knuffel uit tilburgcity!!!
  3. Lydia den Boer:
    19 juli 2017
    Hoi Dirk, leuk om je reisverslagen te lezen. Je maakt wat mee geweldig.
    Goed dat je deze keus heb gemaakt. Geniet er maar lekker van.
    groetjes