Northern New Zealand

22 februari 2017 - Auckland, Nieuw-Zeeland

Als mensen denken, is hij van de wereld afgevallen dan heb ik nieuws voor je, de aarde is rond dus nee hij is er nog, zij het niet dat mijn laptop besloot niet meer op te starten na mijn laatste blog.. Inmiddels zit ik in canada bij familie, best lekker even op een plaats blijven inplaats van constant onderweg zijn. Nieuw Zeeland daar waren we gebleven.

14 februari 2017 ben ik afgereisd naar Auckland, dit ligt op het noordereiland. Hier had ik weer afgesproken met Niek, een jongen die ik nog ken van Thailand. Het plan was om een auto te huren en het meest noordelijke stukje van het Noordereiland te gaan bekijken. Het was behoorlijk druk met de auto's dus we moesten nog twee dagen wachten tot we onze auto op konden halen. In tussen zijn we naar Waiheke Island gegaan, aldaar heb je vele wijngaarden. Wij als "echte wijnkenners" wilde wel eens wat wijnproeverijen afgaan haha. Eiland natuurlijk helemaal ingericht op toeristen, er reed elke 30 minuten een tourbus die je het gebied laat zien. Bij de haltes kon je dan uitstappen om rond te kijken in de wijngaarden en bij de volgende bus na 30 minuten of langer weer instappen. We hebben twee wijn gaarden bezocht en na een rode en een witte proeverij was het weer genoeg met de wijn. Het einde van de route zijn we uitgekomen bij een of ander panorama restaurant en toen begon het ineens te regenen.. Daar toch maar even een pilsje gedronken en daarna met de bus terug naar de veerboot.

S'avonds nog in het meest slechte hostel tot nu toe geslapen, als je de slaapkamer in liep kwam de geur van sokken je tegemoet, de kamers waren smerig en het was veel te duur maarja als er niks anders over is moet je toch iets he. Dus wij daar geslapen en de volgende dag onze auto opgehaald. Op naar Bay of Islands, onderweg nog gestopt bij de Dutch Delight voor een frikandel speciaal :) Die ging er wel in haha. Daarna koers gezet naar Bay of Islands waar we 3 uur later dan ook aankwamen. Hostelletje geboekt en gesetteld voor twee dagen. De tweede dag hebben we daar een boottour geboekt door de islands naar het Hole in the Rock en gegarandeerd dolfijnen bezichtigen. Het gebied daar is echt prachtig, veel prachtige eilanden en uitzichten. Het weer was erg wisselvallig daardoor was de zee wat ruwer, hierdoor konden we uiteindelijk niet door het hole in the rock varen maar erlangs af. Dat gehad zijn we opzoek gegaan naar dolfijnen, jaja gegarandeerd dolfijnen stond namelijk op het bord. Uhu de dolfijnen dachten je kunt m'n rug op, geen een dolfijn gezien. Nou kan de schipper daar natuurlijk ook weinig aan doen, hij heeft in ieder geval zijn best gedaan. Op de terugweg nog aangemeerd aan een eiland en daarna terug naar het vaste land. De volgende dag zijn we naar Cape Reinga gereden, dit is het meest noordelijke puntje van Nieuw Zeeland. Hier komen de Tasmanzee en de grote oceaan met elkaar in botsing, dat veroorzaakt wat circulatie enzo in het water omdat twee stromingen tegen elkaar in gaan. Best mooi om eens te zien. Hierna zijn we naar de grote duinen gereden niet ver dan vandaan. Hier kon je een bodybord huren om te sand surfen, lache om te doen kan ik je zeggen. Wij om de beurt van die duin af, het was nogal een klim om boven te komen haha twee stappen vooruit en één stap terug zakken. Alles onder het zand natuurlijk. Nog even bezoekje gebracht aan 90 mile beach en toen terug naar het hostel.

Als het zo makkelijk ging tenminste, onderweg kwamen we erachter dat we vergeten waren om te tanken. Nou hoor ik mensen al zeggen hoe kun je dat vergeten, nou je hebt best veel om jezelf mee bezig te houden op dat moment ipv met de autotank. Maargoed niet heel onbelangrijk natuurlijk. Wij dus in de middle of nowhere gekeken of we ergens een tankstation konden vinden en jahoor op 27 km afstand was een tankstation, wel moesten we hiervoor omrijden. Inmiddels brandde het lampje van de tank al. Komen we aan bij dat tankstation, mag je 3 keer raden... Gesloten... Zucht... Het volgende tankstation lag op 40 km afstand en volgens de auto konen we nog 60 rijden maarja die meter gaat harder dan het zou moeten zijn. Toch maar geprobeerd om onderweg bij een boer om diesel te vragen maar over het algemeen is het daar toch allemaal benzine dus diesel hadden ze niet. Na wat spanning hebben we het volgende tankstation gehaald op de damp van de tank haha. We hadden toch een mooi rondje gereden want we waren weer terug bij het einde van 90 mile beach. Met volle tank richting het hostel :) rond een uur of 9 in de avond kwamen we aan in het hostel en konden we de volgende dag weer vertrekken richting Auckland.

Weer in Auckland zijn Niek en ik onze eigen weg weer opgegaan en heb ik het vliegtuig gepakt naar Christchurch op het zuider-eiland. Hier had ik samen met jawel de heer Steven die de dag na mij aankwam een auto gehuurd om vanuit daar in 3 weken naar Auckland te rijden via Queenstown en Wellington. De eerste dag was ik nog alleen, heb ik de auto opgehaald en in de omgeving rond gereden. 'S nachts nog aan een prachtig meer geslapen. Oja we hadden een sleepercar, een auto met een bed achterin. Scheelt weer in de kosten van een hostel en je kunt op de meest mooie plekken kamperen, want ja Nieuw Zeeland is mooi!!

In de volgende blog gaan we verder op het zuider eiland van dit prachtige land. Leuk dat je weer meeleest en tot de volgende blog!

Van reisblog naar fotoboek
reisdrukker.nl

1. Marion:
    28 april 2017
    Idd lang niets gehoord Dirk.
    Nu lekker bij familie dat lijkt me idd wel fijn, even een vast plekje.
    Geniet er nog van.
    Veel groetjes van ons doeiiiii
  2. Heidy Verspay:
    29 april 2017
    Super reis, en veel gezien al, mijn droomwens om eens naar nieuw zealand te gaan, super leuk verhaal weer, geniet van Canada nu groetjes van heidy
  3. Miranda:
    30 april 2017
    Ha Dirk!
    Inderdaad al een tijdje stil hier, leuk om weer eens wat van je te horen :)
    Wat gezellig dat je steeds weer mensen tegen komt die je kent.
    Geniet er nog van!
    Groetjes Remco en Miranda.