Beautyfull Vietnam

28 november 2016 - Hanoi, Vietnam

Dag 48 van mijn reis alweer, bijna twee maanden van huis en heb het nog steeds erg naar mijn zin hier!

Inmiddels heb ik er twee weken Vietnam opzitten en zit ik in mijn hostel in Kuala Lumpur, Maleisië. Gister gevlogen vanuit Hanoi.

Dus twee weken geleden (13-11) aangekomen in Vietnam en verschillende mooie dingen gezien daar en weer gezellige mensen ontmoet. De eerste dag wat rondgehangen in Hanoi en mijn tour naar Sapa en Halongbay geregeld. Hanoi is toch een heel stuk hectischer dan Bangkok haha manmanman volgens mij hebben ze één verkeersregel en dat is stoppen voor rood, wat ze overigens ook niet altijd doen. De tweede dag in de ochtend mijn vorige blog geschreven en in de middag weer wat rondgelopen door Hanoi, was wel de hele dag erg misselijk en had flinke buikpijn.. 'S avonds zou ik vertrekken op mijn tour naar Sapa, helaas toen ik bij het boekings kantoor werd ik echt niet lekker. Aangezien ik mijn eten niet binnen kon houden heb ik mijn tour geannuleerd en terug gegaan naar mijn hostel om daar lekker op mijn bed te gaan liggen. Gelukkig lagen er mensen op mijn kamer die precies het zelfde hadden gehad en nog wat medicijnen over hadden. Ik moet zeggen die medicijnen hielpen verrekkes. Na een beroerde nacht en een dag op bed gelegen ben ik de vierde dag in plaats van de Sapa trekking eerst de Halongbay tour gedaan. Deze was lekker rustig op een boot en een eiland. Prima bijkomen dus.

Dus ik op donderdag ochtend samen met een groep andere mensen naar Halongbay. Eerst hadden we een 6 uur durende boottocht, lekker op de boot liggen, buurten en rond kijken. Wat is Halongbay een mooi gebied... Zover ik op dit moment weet is dit toch echt het mooiste landschap dat ik tot nu toe gezien heb, prachtig. Die kastbergen die op een of andere manier uitgeslepen zijn door wind of zee, de bergen bestaan voornamelijk uit kalksteen. Zover als je kon kijken zag je bergen in het water staan. Hier en daar zie nog wat berggeiten lopen. Na ongeveer 3 uur maakte we een stop om een kajak tocht te maken. Dit was echt nog gaver dan op de grote boot. Op sommige plaatsen heeft de zee zich een weg gebaand door de bergen heen, hierdoor zijn grotten ontstaan waar je doorheen kun met de kajak, een boot is hiervoor te groot. Sommige plaatsen moest je zelfs bukken, heel gaaf! Uiteindelijk kwamen we uit bij een klein meer dat helemaal omringd is door bergen, de enige weg om er te komen was de grot. Compleet stil was het daar, er bestond kans om daar apen te zien maar helaas. Terug bij de boot de tocht weer voort gezet. Na ongeveer 2 uur was het tijd om te zwemmen, vanaf het dak van de boot het water in duiken in die prachtige omgeving.... Meer uitleg nodig? Na een uurtje varen en de zonsondergang op de boot kwamen we aan op ons privéeiland :)

Op het eiland kregen we eerst een BBQ en een Vietnamees buffet met een borrel rijstwijn. Savonds was er muziek en kon je gezellig wat drankjes nuttigen, we waren overigens met allemaal backpackers tussen de 18 en de 30, deze tour is voor deze leeftijd gemaakt. De volgende dag in de ochtend naar de top van het eiland, niet zo heel bijzonder haha maar wel leuk om te doen. Was niet zo heel hoog. De rest van de middag kon je wat op het strand liggen. Savonds naar de andere kant van het eiland om de zonsondergang te bekijken, de zon liet zich toch heel even zien haha heel de dag strak blauw en savonds was het bewolkt... De 3e dag in de ochtend vertrokken van het eiland en naar Cat Ba eiland gevaren, dit is het grote eiland van Halongbay. Hier hadden we nog een tocht naar het hoogste punt van het eiland, deze was een stuk zwaarder en hooger dan die op het kleine eilandje. Het uitzicht was echt heel mooi, zover je kon kijken zag je bergtoppen... Daarna terug naar Hanoi.

Die avond gelijk de nachtbus in voor mijn tour in Sapa. Sapa is een dorp in het noorden van Vietnam, het grenst zo goed als aan China. Hier heb je veel gebergte en heel veel rijstvelden. Daar liepen we tijdens de tour dan ook voornamelijk doorheen. Mooi hoor daar in Sapa. In de ochtend door onze gids opgehaald en begonnen aan de twee daagse trekking. De eeste dag stond er 16 km en de tweede dag 12 km op het programma. Eerst nog even lang de plaatselijke markt om ons eten voor smiddags te halen. Even vlees halen daar... ligt gewoon op een tafel langs de weg haha. Heel apart vonden wij toen we bij de viskraam stonden dat de vis nog lag te spartelen terwijl hij aan de achterkant al aangesneden was... Kunnen we in ons land echt niet voorstellen... Maargoed de trekking was begonnen, zo ver als je kon kijken zie je daar rijstvelden. De eerste dag van de trekking was niet zo heel zwaar, wat bergjes op en af maar niet heel stijl ofzo. We waren overigens met een groep van jawel 6 Nederlanders, heel gezellig :) Vanuit het dorp liepen ineens een 6 tal vrouwen en kinderen mee, heel appart. Deze mensen lopen met je mee tot het middag eten, hier proberen ze spullen aan je te verkopen... Ze zeggen letterlijk: You buy someting and i go! ( Nederlands, jij koopt iets en ik ga weg) Ze weten zelf gewoon dat ze steen irritant zijn. Zo stug als Nederlanders zijn hebben we niets gekocht maar toch gingen ze weg. Savond hebben we bij een 'homestay' geslapen. Bij een lokaal gezin, eerst nog een goeie voetmassage gehad en daarna meehelpen met springrols (loempia's) vouwen. Uiteindelijk met het hele gezin aan een tafel gegeten, heel leuk om een keer mee te maken.

De volgende ochtend na het ontbijt onze trekking weer voort gezet. Deze dag was een heel stuk zwaarder, de eerste paar km alleen maar bergop gelopen maar één geluk dat moet ook weer naar beneden. We constant heel mooi uitzicht gehad. Overigens hadden we echt twee dagen strak blauwe lucht, hebben heel veel geluk gehad volgens de gids. Meestal rond deze tijd van het jaar is een heel stuk kouder. Na de trekking zijn we met de auto terug gebracht naar het dorp. In de avond weer met de nachtbus terug naar Hanoi.

Terug in Hanoi heb ik een nacht geboekt in een hostel met privekamer. Even mijn backpack leeghalen en alles weer even laten uitwassen en even lekker niks doen, beetje Netflix kijken op mn bed, zulke dagen heb je ook soms nodig haha. De volgende ochtend de trein gepakt naar NinhBinh, een dorp 100 km ten zuiden van Hanoi. Hier heb je weer de zelfde kastbergen als in Halongbay maar dan op het land. Daar aangekomen en naar mijn hostel gelopen, verder niet veel meer gedaan die dag. De volgende dag een scooter gehuurd en op naar de bergen, beetje scooteren tussen de bergen door en nog een vieuwpoint meegepakt. Erg mooi vieuwpoint, moest er 500 traptredes voor lopen maar dan heb je ook wat. Wat een mooie natuur heeft Vietnam zeg...  Heerlijk om te scootere daar. De volgende dag heb ik daar twee Nederlanders weer ontmoet van de Sapa trekking, altijd erg gezellig om mensen weer tegen te komen. Samen weer een scooter gehuurd en naar de bergen gereden, daar kon je een boottochtje maken met een roeiboot door die bergen heen. Heel indrukwekkend weer, ook daar weer onder de bergen door, hier was het allemaal nog een stuk krapper dan in Halongbay.. heel gaaf!

Na de boottocht zijn we naar de Bai Dinh Pagoda gereden. Een soort tempelcomplex met een hoge pagode ernaast. We waren daar best laat en heb begon dan ook donker te worden. Wat we niet wisten was dat het hele complex verlicht werd met letstrips en lichtslangen... Heel mooi gezicht om te zien! In de tempels waren uiteraard enorme Buddha's te vinden van goud, al met al was het echt een mooie ervaring! Met al dat licht ook eens leuk om te kijken wat je camera allemaal kan met dat licht, blijft leuk speelgoed. Daarna terug gereden naar Ninh Binh naar het hotel. De volgende dag terug met de trein naar Hanoi. Zo de twee weken Vietnam zitten er weer op, zo 27-11 heb ik het vliegtuig genomen naar Kuala Lumpur waar ik nu dus ben.

Ik blijf ongeveer een week in Maleisië waarna ik doorreis naar Indonesië. Hier ga ik naar Sumatra, Lombok, Gili eilanden en heb besloten om kerst te gaan vieren op Bali. Hierna vlieg ik op 29-12 vanuit Singapore naar Sydney Australië en dan zit mijn reis in Azië erop! In Australië heb ik ongeveer 7 weken de tijd, heb er zooo'n zin in!! :)

Leuk dat jullie mij nog steeds volgen en tot de volgende blog! Het kan overigens dat de foto's wat door elkaar heen staan omdat ik ze met mijn camera en mijn telefoon maak, hierdoor hebben ze verschillende namen.

1. Marion:
    Ha Dirk
    Fijn dat je zo aan het genieten bent.
    Wat ziet het er toch ook mooi uit, wat een prachtige natuur.
    Ook gezellig dat je steeds leuke mensen ontmoet en daar wat leuks mee kunt doen.
    Hier ook alles oké , en op het moment heerlijk winterzonnetje.
    Geniet ze nog verder en tot je volgende berichtje doeiiiii. En groetjes van ons vieren.
  2. The vandeursen's:
    Hai die Dirk
    Wel gezellig zo te lezen, met heel veel mooie natuur
    Geniet ervan
    lieve groetjes
  3. Jeanette Houben:
    Hoi Dirk,

Mooie verhalen weer om te lezen! Vietnam is echt prachtig . Goede keuze om niet te lang Maleisië te doen en door te vliegen om langer in Indonesie te blijven. We blijven je volgen en genieten van je belevenissen.... veel plezier nog!!!
  4. Marion de Leeuw:
    29 november 2016
    ha Dirk,

wat een geweldige ervaring!...daar doe je goed aan
    ik ben lid van je geworden..;) dus bij ieder nieuw reisverslag word ik gewaarschuwd
    geniet ervan (maar dat doe je als ik het zo lees)

Marion
  5. Heidy Verspay:
    11 december 2016
    Super mooie verhalen schrijf je Dirk en fijn dat je zo geniet van alles, vooral blijven doen, geniet ervan, super leuk groetjes van heidy