Best of Malaysia

4 december 2016 - Penang George Town, Maleisië

Ik ben alweer ruim een week weg uit Maleisië maar toch. Ik wil zoveel mogelijk de landen apart in een blog beschrijven, zodat er overzicht in blijft.

Na Vietnam was het tijd voor Maleisië. Maleisië stond eigenlijk niet op mijn planning, ik zou eigenlijk naar de Filipijnen gaan die week. Maar aangezien het behoorlijk duur is op het moment om naar de Filipijnen te vliegen heb ik besloten om een andere bestemming te zoeken. Nogal snel werd dat Maleisië. Na een vlucht van 3 uur ongeveer aangekomen in Kuala Lumpur, de hoofdstad van Maleisië. Ik merkte al meteen dat het daar erg verwesterd is. Alles was veel moderner op het vliegveld en ook de trein naar het centrum reed naar Nederlandse snelheid haha. De meeste treinen in Azië rijden vrij langzaam. Aan gekomen in het centrum is het heel apart, je staat tussen een mengelmoes van Westerse en Aziatische gebouwen. Je loopt tussen vrij oude gebouwen door en een paar meter verder staat weer een levensgroot letscherm vol met reclame. Ik met de monorail richting mijn hostel, haha ja ze hebben daar een monorail.. Nog nooit een monorail in een stad gezien, in Dubai wel eentje maar die was naar een toeristische attractie. Het hostel was prima en als snel leer je daar mensen kennen met wie je savonds een hapje gaat eten in een van de vele mega grote winkelcentrums. Die hebben vaak een foodcore waar je allerlei soorten eten kunt krijgen voor een niet al te dure prijs. Ik ben aangesloten bij een groep mensen die al langer in dat hostel verbleven. Twee mensen uit die groep kende ik nog van Koh Tao (Thailand). Je komt de hele tijd mensen tegen die je eerder hebt gezien, al verschillende keren gehad en dat maakt het reizen echt heel leuk. Savonds natuurlijk de formule 1 finale gekeken, ergens een kroeg opgezocht die het uitzond, waren met verschillende mensen in het hostel die het wilde zien. O.a. een Duitser die dan ook weer de avond van zn leven had...

De volgende dag heb ik niet veel gedaan, ik heb mijn blog van Vietnam getypt en al mijn foto's geüpload zodat ook deze niet meer kan verliezen. En ja dat duur vrij lang haha. In de middag toch nog even op pad in Kuala Lumpur. Ik had gehoord dat een bezoek aan de Time Square een must to do was, waarom...? Omdat er een achtbaan in het winkelcentrum is gebouwd :) Heb inmiddels veel gezien in een winkelcentrum maar nog geen achtbaan haha. Ik natuurlijk naar dat winkelcentrum en jahoor op verdieping vijf als ik me niet vergis was een compleet themapark gebouwd. Inclusief een rubs, een bank die over de kop gaat en zo'n zweef molen die hoog de lucht in gaat en niet te vergeten de achtbaan met looping en schroef! Maargoed entree van 50 Mr omgerekent 10 euro vond ik toch iets te gortig, aangezien ik alleen de achtbaan wilde uitproberen... Dat is het nadeel van budget reizen met het idee dat ik mijn geld in Australie, New Zeeland en Amerika nog hard genoeg nodig ga hebben. Nou zou je zeggen wat is nu een tientje... maar doe dat vijf keer en het is alweer 50 euro. Ik had hem in ieder geval gezien en volgens mij voelt het over de kop gaan in elke achtbaan ongeveer hetzelfde dus prima zo. Volgende halte Petronas Twin Towers. Hop de monorail weer in en gas... Heb er voor gekozen om de torens in het donker te gaan bekijken omdat ze erg mooi verlicht zijn. Overdag zijn het twee grote gebouwen haha niks speciaals aan. Overigens waren ze van 1998 tot 2003 de hoogste gebouwen ter wereld met zijn 452 meter hoog. Ze zijn nog wel de hoogste identieke gebouwen ter wereld. Ik moet zeggen ze waren wel erg mooi om te zien. Voor 40 euro kon je ze betreden en naar boven maar aangezien ik ook in Dubai al voor een behoorlijke prijs de Burj Khalifa heb betreden vond ik dit wel prima zo. Paar mooie foto's gemaakt en terug gelopen naar het hostel. Minuutje of 20 lopen, dan zie je ook nog was van de stad. Savonds nog een pilsje in het hostel en slapen.

Weer een nieuwe ochtend, op naar Cameron Highlands!! Een berggebied ongeveer 200 km ten noorde van Kuala Lumpur. Ik naar het centraal station van Kuala Lumpur met de monorail :) Op het CS moest ik de trein hebben naar het Busstation, tuurlijk was deze trein net weg en mocht ik 35 minuten wachten.. tijd voor een bak koffie! Nagoed de trein gepakt, kom ik op het busstation en jawel de bus net vertrokken.... 60 minuten wachten.. Dat voorspelde al veel goeds voor de rest van de trip. Uiteindelijk viel de trip reuze mee, de bus was prima (touringcar) en ongeveer 5 uur later stond ik in Cameron Highlands in mijn hostel. Nou denk je 5 uur over 200 km, ja als de helft van de reis gemiddeld 40 rijdt tussen de haarspeldbochten in de bergen, dan doe je er lang over haha. Afgezet bij mijn hostel die ik online al had geboekt, nog wat gegeten en op naar de volgende dag.

De volgende ochtend leerde ik Leon (Nederlands) en Jaakko (Fin) kennen, zij kwamen die ochtend aan bij het hostel. Die dag met nog een meisje die aansloot een tocht gelopen door de bergen daar. Toch altijd weer pittig met die temperatuur maar wel erg leuk en meestal de moeite waard wanneer je boven komt. Jahoor het uitzicht was echt prachtig daar.. Dan weer naar beneden, ineens zie je Jaakko omhoog springen, kijk je op de grond en kruipt er gezellig een slang tussen zijn voeten door haha en JA ook ik heb even een sprongetje gemaakt haha. Toch iets dat je niet verwacht, je weet dat ze er zitten maar dat ze ineens voorbij gekropen komen is toch even van jaah.. Maargoed dat beest wist natuurlijk niet hoe snel hij weg moest komen dus een foto zat er niet in.

Onder aan de berg nog een stuk over de weg lopen terug naar het dorp. Ineens kwamen we een wegversperring tegen, maarja te voet kom je er vaak wel doorheen dus wij die borden mooi voorbij gelopen. Ineens stond daar een kerel die naar ons riep dat hij ons kwam helpen (in het Engels dan). Wij hadden al zoiets van ja prima maar waarmee dan... Nou na een paar honderd meter kwamen we dus een gigantisch gat in de weg tegen haha meter of 3 a 4 diep en 3 meter breed, niet doorheen te komen.... Nou kwamen we er dus achter waarom die kerel naar ons riep dat hij ons kwam helpen. Weet niet of je het filmpje op Facebook hebt gezien, maar hij zette ons met zijn kraan aan de overkant van het gat. Jajoh waarom ook niet, in Azië kan alles. Daarna weer verder naar het dorp om wat te eten, daar kwam dus ineens een mascotte binnen lopen en daar moesten we even mee op de foto :) Weet niet waarom maar ze vinden blanke mensen helemaal geweldig in Azië, heb wel een vermoeden haha

De dag erna hadden we een tour gepland. Samen met een groep mensen en een gids hebben we de omgeving verkend. Eerst naar het mossy forest, de naam zegt het al het hele bos is bemost. Heel apart om te zien en heel mooi. Alle bomen, de grond, takken etc. zat vol met mos. Helaas zag je daar wel het gevolg van toerisme, mensen zonder gids weten niet dat ze op de paden moeten blijven. Op het moment dat je op het mos gaat staan gaat het dood en komt het niet meer terug. Je zag dus veel doden plekken, zelfs op sommige bomen zat geen mos meer omdat mensen het nodig vonden om in de boom te klimmen. Dit laatste heeft de krant in Maleisië gehaald, dit heeft er bijna voor gezorgd dat de overheid het nationaal park ging sluiten. Na het mossy forest op naar de Theefabriek, onderweg naar het mossy forest zijn we nog gestopt op de thee velden om wat foto's te maken en we hebben wat informatie gekregen. Bij de thee fabriek konden we zien hoe de thee bladeren verwerkt werden tot het product om thee te zetten. Natuurlijk ook een kop thee drinken dan he.. Daarna nog even naar de aardbeien farm en dan zat de ochtend er alweer op. In de middag hebben we met 3e de bus gepakt naar Penang, een eiland aan de westkust van Maleisië. Het eerste wat we van Penang zagen was een heleboel politie auto's en daarachter een kilometers lange file. Achteraf hoorde we dat er 3 mensen waren doodgeschoten. Een Datuk (geërd persoon in Maleisië) was neergeschoten door zijn bodyguard, de andere twee waren inzittende van de auto.

Leuk binnen komen toch.. Wij een hostelletje opgezocht en nog wat gegeten en gedronken in de stad. We zaten overigens in Georgetown. De volgende dag was het alweer vrijdag.. Eerst de was gedaan en daarna de stad wat verkennen. Ineens werden we geroepen door een stel kinderen die aan het voetballen waren, wij gezellig terug zwaaien. Ze zwaaide alleen niet, ze wenkte dat we moesten komen. Jahoor mee voetballen haha super leuk! Ik die in Nederland nog niet eens voetbal ga het opnemen tegen kids die elke dag voetballen.. uhu.   Maargoed 4 tegen 4, wij kregen nog een speler van hun en gaan met de geit... Nog ingemaakt ook met 10-7 maar wel veel lol gehad :)

In de avond voor het eerst in mijn reis weer eens voor een goeie opstap geweest. Eerst gezellig indrinken in een plaatselijk café en daarna met nog 3 dames uit Canada op naar de discotheek, echt heel gezellig! Mis Malaysia bracht nog even een bezoek (of in ieder geval wij dachten dat het mis Malaysia was) natuurlijk even op de foto! Veel mensen hier willen met je op de foto, nu zijn de rollen even omgedraaid. Snachts de weg nog terug kunnen vinden en gauw naar bed! De ochtend was even lastig op gang komen maar het kon erger. Lekker rustig dagje gehad. Leon vertrok die avond en Jaakko en ik bleven nog daar. Savonds nog een voetbal wedstrijd in de bios gezien en wat drankjes gedaan.

Zondag alweer 4 dec. op naar Sumatra. Wat ook niet geheel vlekken loos verliep met het boeken van mijn ticket haha de creditcard werkte niet helemaal mee, maar daar val ik jullie verder niet mee lastig. Uiteindelijk savonds het vliegtuig gepakt naar Medan, Sumatra Indonesia. Wat ik hier heb gedaan vertel ik in mijn volgende Blog.

Ik weet niet hoelang het duurt voor ik mijn volgende blog plaats maar iedereen alvast fijne kerstdagen, maak er wat moois van!!

1. Heidy Verspay:
    11 december 2016
    Weer een te gek verhaal je maakt veel mee, en lekker dat je ook land genoten tegen komt om eens te kletsen, super leuk on je te volgen Dirk, ook voor jou een fijne kerstdagen op Bali , groetjes van heidy
  2. Cor en Helen:
    11 december 2016
    Hee Drikske, altijd leuk weer om je blig te lezen.wat maak jij toch allemaal mee joh, eerlijk....het is denk ik een groter avontuur voor je dan de eerste bestemmingen waar we t samen over hadden!??? Hier is alles bijna nagenoeg hetzelfde hoor, alleen deze oudere dame zit wwer in de schoolbanken! Jawel, omdat mijn functie niet meer terugkomt moet ik ondanks mijn eerdere diploma, bia gaan doen, dit omdat ik nu medewerkster I&S mag gaan heten....je snapt hoe blij ik hiermee ben he.kan niet meer doen dan enorm mijn best, maar kan je zeggen dat t na 23 jr niet meevalt! Dus.....moraal van dit verhaal, en je hebt nog wat jaartjes te gaan, maar micht je weer de boeken in willen kruipen, wacht niet zo lang .ook voir jouw gezellige dagen en kijk uit naar t volgende " hoofdstuk".kus
  3. Marion:
    Ha Dirk.
    Weer leuk om je verhaal te lezen , en te horen dat je zo geniet.
    Ook voor jou alvast fijne feestdagen en tot je volgende blog.
    Doeiiii veel groetjes van ons ..