Different Indonesia en Singapore

29 december 2016 - Singapore, Singapore

Daar gaan we weer, duurde even tot deze blog. Het is altijd lastig om zulke dingen in stand te houden, maar ik ga door tot het eind. Inmiddels in Sydney Australië, ook hier gaat weer langere tijd tussen mijn blog zitten. Dit omdat we met een auto rond gaan rijden en ik dus niet overal wifi heb. Different Indonesia en Singapore heet het omdat de Indonesische cultuur compleet anders ligt dan de andere landen die ik heb bezocht in Azië, het is erg lastig uit te leggen maar de mensen, de natuur en de mentaliteit is anders. Daarbij is Singapore een geweldige vooral westerse stad in Azië, niet te vergelijken met de rest van de landen.

Terug naar 4 december dat ik aankwam in Medan, Sumatra Indonesië. Medan is vooral een heel drukke stad dus heb daar maar 1 dag (nachten) gezeten. Moest het een en ander voorbereiden voor de komende tijd. Daarna ben ik afgereisd naar Lake Toba, een rit van ongeveer 4 uur. Nou niet dus... de rit is uitgelopen tot 10 uur. De chauffeur was nou niet echt geweldig en de auto waarin ik zat (samen met 7 andere mensen) is 3 keer oververhit geraakt. Stonden we weer een half uur naast de weg stoom af te blazen, zowel de auto als wij haha... manmanman. De vierde keer kwam er een grote wolk stoom onder de motorkap vandaan en was het gedaan met de auto... Heel leuk allemaal maar we moesten nog 2 uur rijden, die chauffeur had een andere taxi gebeld, zij het niet dat we die ook nog even apart mochten aftikken. Helaas weinig keus dus vooruit met de geit. Uiteindelijk de allerlaatste veerboot kunnen halen naar Tuktuk (dorp op het eiland in Lake Toba.) Wat dan wel weer mee zat was, dat er een kerel op de boot zat die alles verder voor mij wilde regelen. Hij heeft een hostel voor me geregeld, me er naartoe gebracht, een scooter geregeld voor de twee dagen dat ik daar was en de rit naar mijn volgende bestemming. Dat was even lekker na zo'n ja... vermoeiende dag zullen we het noemen

Hostelletje was prima, eigen hut aan het water met balkon :) heerlijk!! en dat voor 7 euro per nacht. De twee volgende dagen stonden vooral in het teken van het eiland verkennen en lekker rond toeren op de scooter. Echt als je van rust houdt en natuur, is Lake Toba echt perfect! De mensen op het eiland waren heel erg vriendelijk. Heel apart was de geschiedenis van Lake Toba. Ongeveer 75.000 jaar geleden bestond het gebied uit een grote groep vulkanen. De vulkanen zijn allen tegelijk als een super vulkaan tot uitbarsting gekomen wat een enorme krater vormde. In de jaren daarna is de krater gevuld met regenwater en vormde een meer, Lake Toba. 25.000 jaar later kwam door aardverschuivingen langzaam het eiland omhoog. Tot op de dag van vandaag gelooft de bevolking in het feit dat het meer hen beschermd tegen het kwaad. Het meer dat zo'n 100km lang, 30 km breed en 505 m diep is, is het grootste meer van Indonesië en het grootste vulkanische meer ter wereld. Het was dus best een bezoekje waard :)

Daarna naar Bukit Lawang, een drop midden in het topische regenwout. Hier heb ik een dag trekking gedaan door de jungle, opzoek naar orang-oetangs :) Het was laag seizoen toen ik daar was dus ik had een privé gids, op zich ook wel eens leuk. Uit eindelijk 7 orang-oetangs gezien, wat blijkbaar erg veel is voor één dag trekking. Ik sprak mensen die een twee daagse trekking hebben gedaan met overnachting in de jungle en zij zagen 2 orang-oetangs, heel gaaf geweest dus. Die gidsen zijn trouwens ook echt heel gaaf, zij leven liever in de jungle dan in het dorp zoals ze zelf zeggen. Heel grappig ook, zij kennen de orang-oetangs en hebben ze namen gegeven, ik zie dus echt het verschil niet maar zij zien vanaf een afstand al welke het is en of hij agressie is ja of de nee. Niet elke orang-oetang vindt het fijn om bekeken te worden. Ook nog andere apen gezien, ze jatten ons fruit voor de lunch haha. De kleine aapjes zijn niet zo schuw. Na deze geweldige ervaring zijn we al raftend met een band via de rivier terug gegaan naar het dorp. In totaal 3 nachten in het dorp geweest en rond gekeken. Daarna vertrokken naar Lombok.

Vlucht genomen via Jakarta naar Lombok, lekker overnacht op Jakarta airport pfff. Maar goed voor een goedkope vlucht moet je wat over hebben. Op Lombok wilde ik heel graag de Rinjani beklimmen (de op een na grootste vulkaan van Indonesië) Echter heeft het alleen maar geregend in de tijd dat ik daar was. De trekking heeft een flink prijs kaartje en dat voor regen en wolken als ik op de top ben, nee bedankt. Er moet een reden zijn om nog eens terug te komen toch? :) Wel wat stranden afgereden op de scooter, wat een mooie natuur heeft Lombok... Hagel witte stranden met enorme golven, wat het perfect maakt voor de surfers. Prachtige omgeving!!!

Helaas heb ik op Lombok iets gegeten waar mijn darmen niet zo blij van werden, ik moest nogal vaak naar het toilet laten we maar zeggen. Flink wat imodium ingenomen maar niets hielp. Door de regen heb ik Lombok verlaten en vertrokken naar Gili toch het beste ervan proberen te maken op de Gili eilanden ondanks de buikpijn. Weer iemand tegen gekomen daar die ik ken van Thailand, blijft leuk. Toch nog een avond uit gegaan wat heel gezellig was! Maar na bijna 6 dagen buikpijn en naar het toilet lopen had ik wel door dat er iets niet goed was. Besloten te vertrekken naar Bali om daar naar het Internationaal Tourist Medical Centre te gaan. Op Gili waren er ook wel dokters maar gezien de taal besloot ik om naar een internationaal centre te gaan.

Daar bij de dokter kreeg ik weer imodium voorgeschreven... het moest binnen drie dagen over zijn anders moest ik terug komen. En jahoor na drie dagen stond ik daar weer op de stoep haha Monsters naar het Laboratorium gestuurd en binnen jawel, DRIE uur had ik al de uitslag.. Ik had een parasiet opgelopen, lekker zo net voor de kerstdagen.... Antibiotica gekregen voor 5 dagen, wat dus betekende dat het een nuchtere kerst zou worden haha

Op bali toch nog even besloten om wat rond te gaan kijken, lekker een scooter gehuurd en het eiland op :) prachtige uitzichten gehad daar over rijst velden en een vulkaan. Dankzij de antibiotica kon ik weer wat doen :) Eerste kerstdag met twee andere mensen uit Nederland wat gegeten en gedronken aan het strand, lekker relaxt kerst gevierd. Heel erg kerst gevoel was het niet met die hitte moet ik zeggen, en aangezien balie Hindoeïstisch is vieren zij geen kerst, alle kerst die er is, die maken ze voor de toeristen. Toch besloten om op 2e kerstdag al naar Singapore te vliegen.

Singapore is echt een geval apart in Azië, het bijna een westerse stad. Wat het de ideale tussenstop maakt tussen Azië en Australië. Hier aangekomen ben ik de dag na kerst (27e) naar Singapore Bayfront gegaan. Dit is het duurdere gedeelte van Singapore. Heel gaaf daar, ze hebben een.. ja het ziet eruit als een soort boot op palen gebouwd. (zie de foto's) Ook hebben ze daar een centrum waarin ze laten zien hoe desastreus internet en telefonie (stralingen) voor ons als de mens zijn. Best apart om te zien dat er mensen zijn die in een afgesloten gebied moeten wonen waar alle straling wordt weggenomen omdat ze het anders niet overleven.

Als allerlaatste heb ik gardens by the bay bezocht. Een park met gigantisch grote (gemaakte) bomen. Hier was op dat moment een grote kerstmarkt gaande, deze kon je in voor 8 Singapore dollar. Pas toen ik daar binnen was kreeg ik echt het kerst gevoel binnen. Ik was net een kind met kerstmis, muziek, lampjes, sneeuw en veul eten. inclusief een stroopwafel :) Met dank aan de Nederlanders in Singapore! Hele leuke avond gehad daar, ondanks dat ik daar in mijn eentje was, was het echt heel gaaf. Misschien heb je de foto's gezien op Facebook, ik zal ze ook nog op deze blog plaatsen.

28 op 29 december ben ik in de nacht naar Sydney gevlogen, mijn trip in Azië is afgelopen. Het is oo zo vlug gegaan daar, wat een prachtige dingen heb ik mogen zien en meemaken. Ook de vele mensen die ik heb ontmoet, het is prachtig om te zien hoeveel mensen er aan het reizen zijn, iedereen heeft zijn verhaal en reden om te reizen. Wat het erg interessant maakt om met elkaar in gesprek te gaan, je leert veel van elkaar en maakt leuke dingen mee samen. Het meest rare is dat het 'normaal' wordt om elke keer afscheid te nemen van mensen, je gaat een paar dagen samen op pad en dan scheiden de wegen weer, enkel sommige mensen heb ik langere tijd mee gereisd.. Het langste tot nu toe is 2 weken in Thailand.

Komende 7 weken gaan we down under en oo wat heb ik daar toch zin in! Al het prachtige Sydney Harbour Bridge firework mogen zien tijdens oud en nieuw, het jaar is prachtig begonnen voor mij.. Dat belooft hopelijk heel veel voor de komende tijd :)

Ik wens jullie allemaal een gelukkig nieuwjaar en we gaan ervanuit dat het een prachtig jaar gaat worden voor iedereen. Ik vind het erg leuk dat jullie mij allen volgen, gemiddeld heb ik 55 vaste volgers, erg leuk om te zien dat mensen het leuk vinden om mijn verhalen te lezen. Het geeft mij energie om mijn verhalen te blijven schrijven :) Ik hoop jullie ook in 2017 weer mee te mogen nemen in mijn reis Around the World! Alle best voor 2017 en tot de volgende blog!

1. Heidy Verspay:
    3 januari 2017
    Hoi Dirk, super mooi verhaal weer, en hele mooie foto's ook, de beste wensen ook voor jou, en maak er nog een geweldige tijd van daar, groetjes van heidy
  2. Bregje:
    3 januari 2017
    Gelukkig nieuwjaar en de beste wensen Dirk!!!
  3. Anja:
    3 januari 2017
    Heerlijk om te lezen Dirk, hoe geweldig je het naar je zin hebt!!!!!
  4. Maria Vinken:
    3 januari 2017
    Hoi Dirk, de beste wensen en maak er een mooi jaar van!
    Het blijft leuk om je belevenissen te lezen.
  5. The vandeursen's:
    Ha Die Dirk weer een mooi verhaal ,
    Ben blij voor jou dat je er zo van geniet ,hoop voor jou dat 2017 geeft waar je naar
    terug kijkt als een geweldig jaar
    Geniet van Australie
  6. Martien en Gerda Aarts:
    3 januari 2017
    Dirk de beste wensen voor 2017, en nog veel reisplezier! En weer een super mooi verhaal!!
  7. Frans:
    3 januari 2017
    Skon Dirk, ga zo door ik geniet van je verhaaltjes.
  8. Miranda:
    4 januari 2017
    Ha Dirk!
    Leuk verhaal weer en leuk om zo op de hoogte worden gehouden.
    Geniet van Sydney en natuurlijk ook van de rest van de reis.
    Beste wensen voor 2017,
    Lieve groetjes,
    Remco & Miranda.
  9. Evi:
    4 januari 2017
    Haa Dirk,
    Weer heerlijk om te lezen hoe het gaat met je en wat je allemaal doet.
    De foto's zijn prachtig en het is duidelijk dat je geniet!
    Voor jou uiteraard ook een geweldig nieuwjaar en dat je nog ontzettend veel nieuwe ervaringen op mag doen!
    Heel veel lieve groetjes!
  10. Cor en Helen:
    5 januari 2017
    Lieverd, ook voor jouw n heerlijk en gezond jaar! Gelukkig ben je nu ergens beland waar ik minder buikpijn( en jij hoogstwaarschijnlijk ook na je parasiet)van heb.aussie.. daar dromen wij hier ook van....ben dus ook vreselijk benieuwd naar the " downies" hihi klinkt ook wel suffig....misschien tref je daar nog wel n leuke " sheila" mate! Tot de volgende x
  11. Daantje:
    9 januari 2017
    Weer een super geweldig mooi verhaal kerel. Ga zo door en geniet ervan. Hopelijk ben je snel van je parasiet af!!