East coast Australia part 1

12 januari 2017 - Fraser Island, Australië

En toen was de eerste maand van 2017 alweer om. Tijd om mijn blog weer even bij te werken. Deze blog ga ik jullie meenemen in mijn reis langs de oostkust van Australië, ik heb in deze weken samen met Steven (ook een Nederlander) een auto gekocht in Sidney en we zijn naar Cairns gereden. Helaas niet zonder slag of stoot maar dat ga je allemaal nog lezen. Om de blog een beetje leesbaar te houden heb ik de oostkust in 2 delen gesplitst, anders is het een flinke lap om te lezen.

De eerste week ben ik begonnen in Sydney, die week heb ik in een hostel gezeten in het centrum van Sydney en heb vanuit hier de stad mooi kunnen verkennen. Wat was het fijn om weer in een moderne stad rond te lopen. Azië was zeker mooi en vooral heel interessant maar je merkt daar toch dat wij het erg goed hebben in ons koude kikker landje. Van kou hoef je in deze tijd van het jaar in Australië trouwens niet te spreken want je zweet je de peentjes hier. Wel erg fijn om een keer vuurwerk te kijken in een t-shirtje haha. Terug naar Sydney, de derde dag dat ik daar was, was het al oud&nieuw en oud&nieuw vieren in Sydney is toch wel een must to do als je dan toch in de buurt bent. Ofja meer het vuurwerk is een must to see, het feest eromheen vond ik wel meevallen. Je moet ongelooflijk vroeg je bed uit als je goede plaatsen wilt hebben voor het vuurwerk, in de ochtend om 6 uur stond er al een rij van mensen om de beste plaatsen te bemachtigen rondom de Harbor Bridge. Die is gek, mij niet gezien... Dan maar een iets mindere plaats. Samen met een groep mensen uit het hostel zijn we om 3 uur naar Rushcuttersbay gelopen, een stukje verder van de bridge maar nog goed te doen, heel mooi overzicht van alle vuurwerk spots. Alcohol was verboden op alle plaatsen daar en werd ook gecontroleerd.

Na 9 uur wachten, je ik weet het... dat is lang.. maar je moet er iets voor over hebben. Maargoed na die tijd wachten was daar dan toch het beroemde vuurwerk, ik moet zeggen het was vooral erg veel vuurwerk, persoonlijk vond ik het prachtig om te zien! Dit zijn toch wel de hoogtepuntjes waar je het uiteindelijk allemaal voor doet en met de hoop dat die er nog veel meer komen. Na het vuurwerk nog even onderdak gezocht in de Irish pub voor de nodige drankjes.

De dagen erna stonden in het teken van uitstapjes maken en veel rondkijken. Een van die uitstapjes was naar de Figure 8 pools. Eerst met de trein en daarna nog een tocht van 2 uur lopen door het gebergte en dan de Figure 8 Pools, eigenlijk een stel rotsen met grote gaten die de zee vult met water waar je dan in kunt zwemmen. Kort samen gevat, maar de omgeving erbij en de wilde zee maakte het wel heel gaaf. Hoge stijle rotsen aan de kustlijn, een minpuntje was dat het regende maar dat is dan jammer. De natuur in Australië is echt prachtig. Ik moet zeggen het idee dat je in Australië bent is wel apart, het is toch zo goed als de andere kant van de wereld. Als ik nu op de landkaart kijk, ben ik gewoon echt ver van huis, terwijl ik dat idee bij Azië nog niet zo heel erg had.

Terug in Sydney heb ik de dag erna een wandel toer gedaan van ongeveer 1,5 uur met zo'n gratis gids, nouja gratis... aan het eind staan ze met de pet open haha wel erg leuk. Dit was een toer door het oudste gedeelte van Sydney en werd verteld hoe de stad vroeger ontstaan is, daar ga ik jullie nu niet mee lastig vallen maar als je het graag wilt weten, be my guest. Heel interessant, je merkt vaak dat er veel meer verhalen in een stad zitten dan je denkt en die verhalen gaan heel ver terug in de tijd. Tijdens de toer hebben we de Harbor Bridge van dichtbij kunnen zien en het Opera House wat ook heel mooi is trouwens. Het Opera House is toch wel het meest herkenbare gebouw van Australië. Elke dag meren er enorme cruise schepen aan in Sydney, het zijn toch de dingen die je niet alledaags ziet die de meeste indrukken opdoen. Ook de Holland Amerika Lijn nog gezien daar, Amerikaans bedrijf maar hij voer onder de Nederlandse vlag, was even een leuk pluspuntje!

5 januari is Steven naar Sydney gevlogen. Steven heb ik op Bali leren kennen en het leek ons wel leuk om met twee hier een auto te kopen en in Australië samen te reizen. Een stuk gezelliger met z'n twee en het drukt voor beide een beetje in de kosten. Die dag gelijk in Sydney een auto gekocht van andere Nederlandse backpackers en we zijn vertrokken richting de Blue Mountains, van Sydney naar de Blue Mountains is nog een andere Nederlandse jongen met ons mee gereden die ik eerder al had leren kennen en daar toevallig ook net naartoe ging. Na 2 uur rijden daar aangekomen en onze spullen gedropt in het hostel. Hierna meteen de bergen ingereden voor een vieuwpoint. Erg mooi vieuwpoint moet ik zeggen. De dag was al weer snel om. De volgende dag zijn Steven en ik doorgereden in de richting van Byron Bay, de backpacker plaats van Australië. Het aan de linkerkant rijden van de weg ging ons best goed af, het is vooral dat de instrumenten in de auto aan de ander kant zitten, je richting aanwijzen e.d. Na een uurtje of 8 gereden te hebben besloten we om te stoppen voor die dag en een camping op te zoeken (bij de auto zaten tenten, kookspullen e.d. inbegrepen). Een gratis veld is erg gemakkelijk te vinden in Australië dus heel ver hoefde we ook niet te rijden. We kwamen uit bij een golfbaan die een apart grasveld beschikbaar had. Heel toevallig, hoe kan het ook anders stonden daar nog twee Nederlandse backpackers. 'S avonds wat drankjes gedaan bij de golfclub en de dag erna weer volle gas richting Byron Bay.

Aangekomen in Byron Bay viel ons het plaatsje een beetje tegen, de natuur was prachtig maar er was niet heel veel te beleven vonden wij. Daar een campingplaats opgezocht en onze spullen weer uitgestald. De volgende dag lekker wat rondgereden door de mooie natuur daar, ze hebben hier veel toeristische routes voor auto's. Op de camping hoorden we van de buren dat we naar Nimbin moesten rijden, dit zou een klein hippi dorpje zijn midden tussen de bergen. Tuurlijk gaan moeten we daar dan even langs rijden. Heel geinig om te zien maar om er nu te blijven vonden we iets teveel van het goeden en besloten om door te rijden naar Brisbane.

Brisbane is een redelijke grote stad 900 km noord/oost van Sydney. De afstanden hier zijn flink maar het rijdt erg fijn. Daar een hostel geboekt in het Centrum, even in een bed in een airco ruimte en de kleren weer in de was te doen. Twee dagen in de stad aan het zwembad was wel lekker moet ik zeggen. Na die dagen was het tijd om het gaspedaal weer in te trappen en koers te zetten naar Fraser Island, een groot eiland waar je alleen met een 4x4 auto op mag en gelukkig hadden wij die :) Onderweg eerst afgedraaid bij Rainbowbeach, een klein dorpje aan de kust. We kwamen erachter dat je met de auto het strand op mocht, nou dat hoef je geen twee keer tegen ons te zeggen. Wij met onze bolide flink crossen over het strand, prachtig. Ook hele mooie foto's kunnen maken daar. Na het speelkwartier weer koers gezet richting Fraser Island. Via Harvey Bay wilden we de boot pakken naar het eiland. Echter toen we vroeg in de avond aankwamen was het gesloten. Daar maar een hosteletje gepakt en de volgende dag met een Nederlandse opstapper die we in het hostel hebben leren kennen richting de veerboot.

Het eiland zijn we niet zonder slag of stoot afgekomen maar hoe lees je in de volgende blog... Haha altijd al een cliffhanger willen hebben! Helaas kan ik geen foto's uploaden in verband met de slechte wifi maar die komen mee met de volgende blog, ik hoop over een paar dagen de foto's te kunnen uploaden. Ik wens jullie al het beste, leuk dat je de tijd hebt genomen om mijn blog te lezen en tot de volgende blog!!

1. Jeanette Houben:
    30 januari 2017
    Superleuk weer om je blog te lezen! En dus toch naar Bayron Bay gegaan, haha. Maar klinkt mooier dan het in werkelijkheid is dus? Mooie voortzetting van je supergave reis round the world en.... I keep following you!!!
  2. Corina:
    30 januari 2017
    Mooi verhaal dirk ,hoop dat er nog veel volgen. Gr uit milheeze
  3. Heidy Verspay:
    30 januari 2017
    Super gave reis, met vele leuke verhalen, super dat je zo geniet, en inderdaad je bent echt ver weg Dirk, geniet er maar van, hier is het koud en nat het heeft de hele dag geregend, vind je vast leuk om te horen haha, leuke reis nog Dirk en goed oppassen op jezelf, groetjes uit Deurne
  4. Cor en Helen:
    30 januari 2017
    Wauw nyc is lang wachten voordat de ball valt hoor en zie ik altijd maar downunder dus iok maar he YOLO .heerlijk om weer te lezen en heel eerlijk hebven wij geinformeerd bij hilkand america line omdat zezdaar n cruise van perth naar sidney doen....uh helaas met onze salarissen moeten we alleen voor de xruise al enkele jaren sparen of n prijs winnen en dan moeyen we nog vliegen en je wil toch langer blijven...jammer verder kijken baar n disneycruiseje maar weer alsof dat n troostprijs is.. .not! Ga lekjer genieten en ik als soapie hou wel van zo n kliphangerke.have fun dute x
  5. Jeanne Verspaij:
    30 januari 2017
    Hoi Dirk, mooi verhaal weer. Superleuk om je verhaal weer te lezen. Fijn om in zo'n mooi land te zijn met die grote vlaktes en bergen en lange wegen. Ben benieuwd naar je foto's. Geniet weer van je mooie reis en wacht weer op je nieuw verhaal. Gr. Jeanne
  6. Marion:
    Ha die Dirk
    Ik lees wel dat je het super naar je zin hebt, wat leuk.
    Ook fijn dat je ff op kon trekken met die Nederlandse jongen is toch wel gezellig.
    Ben weer benieuwd naar de foto,s.
    Weer heel veel groetjes van ons en geniet weer verder van je mooie reis doeiiii.
  7. Bart:
    30 januari 2017
    Je maakt er een jaloerse bende van hierzo. Wij in de natte kauw en jij in een korte broek vol warmte. Ach, verschil moet er zijn. Je kunt als je terug bent in ieder geval nog verhalen gaan schijven. Have fun en tot over een paar maanden.... (Cliffhanger)
  8. Lydia den Boer:
    2 februari 2017
    Hoi Dirk
    Ik lees wel dat je het super naar je zin hebt, dat is leuk om te zien.
    En goed dat je aan deze reis ben begonnen. Geniet er maar iedere dag van.
    Groetjes Lydia
  9. Mary janssen:
    9 februari 2017
    Hoi Dirk
    Mijn complimenten over jou super gezelig geschreven blog .
    Ik blijf je voorlopig volgen hoor
    Want Steven houdt zn blog niet echt ( hele maal niet ) bij.
    Ik wensen jullie nog een hele gezellige tijd met elkaar daar en in Nieuw Zeeland
    Groetjes van Mary Janssen ( moeder van Steven)
  10. Mary janssen:
    9 februari 2017
    Hoi Dirk
    Mijn complimenten over je gezellig geschreven reisblog
    Voorlopig blijf ik je volgen want Steven houdt zn reisblog niet echt ( helemaal niet) bij
    Ik wens jullie nog een hele gezellig tijd met elkaar toe
    Groetjes Mary Janssen ( moeder van Steven)