East coast Australia part 2

22 januari 2017 - Cairns, Australië

Vandaag is het alweer precies 4 maanden geleden dat ik van huis vertrok. Tot op de dag van vandaag nog geen haar spijt gehad van deze beslissing. Wat een mooie gebieden heb ik al mogen zien en geweldige mensen hebben mogen ontmoeten! De hele ervaring is top! Komende woensdag vertrek ik weer uit Australië en dan op naar Nieuw Zeeland :) Ik loop een beetje achter met mijn blogs en ben van plan dit de komende weken in te gaan halen. Dus komt goed.

Previously at East coast Australia part 1... haha nee geintje.

Inmiddels beland op 12 januari 2017, de dag dat we met onze auto naar Fraser Island gingen. Fraser Island mag je alleen op met een 4x4 voertuig, gelukkig hadden wij die een. Toen we op het eiland aankwamen, kwamen we er gelijk achter waarom we dus 4x4 moesten hebben. Je moet het voorstellen als een groot bos met heel veel zandwegen, duinen, veel los zand, water en het strand als snelweg. Met zijn 1844 km2 een grote speeltuin dus :) Na de eerste dag enkele uren rond gecrost te hebben zijn we opzoek gegaan naar een camping om daar onze tent op te zetten. Het is daar snachts pikke donker, het enige dat je verder hoort zijn krekels.. en die maken een stuk meer lawaai dan in Nederland kan ik je zeggen. De volgende dag weer verder en koers gezet richting het strand om een stuk over de kustlijn te rijden. Na een paar uur bortelen waren we aangekomen op het strand waar je toch met 80 km/h overheen mocht rijden.

Na enige tijd ga je toch honger krijgen, op de duinen zagen we een restaurant en besloten om daarheen te gaan. Voor de oprit naar het restaurant lag een plas water. Nou hebben we vandaag al veel water getrotseerd met onze boulide dus kon deze  er ook wel bij. Zij het niet dat de meeste waterplassen ongeveer 20 tot 30 cm diep zijn... je voelt hem al aankomen he.. deze was ruim één meter diep! We zagen de motorkap onder water, de motor nam een goeie slok water en het was gebeurt... We wisten gelijk dat het foute boel was haha. Door een ander voertuig uit de plas getrokken en heel toevallig reed  er net een monteur langs die zijn volledige service truck bij had. Hij wilde ons graag helpen, na twee uur sleutelen kregen we dan toch echt te horen dat onze geliefde Mazda van ons heen is gegaan... Maargoed dan nog van het eiland af, sleepwagen gebeld! Helaas moesten we die ook nog eens 800 dollar aftikken.. Je moet toch van het eiland af en dat is de enigste optie, en geloof me je wilt heel graag weg daar op dat moment.

In het kantoor van het bergingsbedrijf een gesprek gehad met een medewerkster, zij wist nog wel een auto die wij zouden kunnen kopen voor niet al te veel geld. Na 4 dagen op Rainbowbeach (daar stond onze auto) vast gezeten te hebben in het hostel konden we dan eindelijk een auto kopen. Eindelijk werd er weer gas gegeven naar de volgende bestemming, Arlie Beach! Na een nacht doorgereden te hebben kwamen we daar vroeg in de middag aan. Arlie Beach staat bekend om de Withsundays, prachtige eilanden met hagelwitte stranden. Deze kun je bezoeken met een meerdaagse cruise op bijvoorbeeld een zeiljacht. Maar na die dagen in Rainbowbeach hadden wij geen zin om nog een keer 2 dagen niks te gaan doen op een boot. We hebben toen een jetboat tour geboekt en 2 jetski's gehuurd om de dag door te komen. Iets wat meer actie waren we hard aan toe! En ja het was gaaf haha.

Na Arlie beach zijn naar Townsville gereden waar we een nacht hebben geslapen. Hierna door naar Missionbeach! Tijd voor de skydive :) Dat was toch het hoogte punt van mijn reis in Australië. Skydive geboekt voor de volgende ochtend en daar naar de camping voor de nacht. De volgende ochtend was het dan zover, was toch een grote droom van mij haha. Het ging allemaal ongelooflijk snel. Voor je het weet zit je op 4 km hoogte en spring je uit het vliegtuig.. Wat een heerlijk gevoel, tijd om na te denken heb je niet.. het is puur genieten en man wat was het gaaf!! Je valt toch met zo'n 160 km/h uit de lucht haha Het is echt geweldig, blijf erover door praten dus ik maak er een einde aan haha. Wel besloten om in Canada sowieso nog een sprong te gaan maken, eigenlijk in Nieuw Zeeland het liefst ook maar dat laat het budget niet toe.

Dezelfde middag weer weggereden uit Missionbeach en de navigatie ingesteld op Cairns! Het eindpunt van onze oostkust reis. Onderweg de Josephine waterfalls nog meegepakt, wat gezwommen en door naar Cairns. Onder andere op het programma was, duiken in de Great Barrier Reef! Deze dus ook geboekt en voor ik het wist maakte ik de eerste duik van mijn leven in een van de grootste reefs ter wereld. Ik had een intro duik geboekt en verder kon je de rest van de dag snorkelen. Het duiken was vooral gaaf doordat je de reefs ook van de zijkant en onderkant kon bekijken, het is heel apart dat zoiets in het water is ontstaan. Het snorkelen was vooral erg mooi omdat je over de reefs heen kon zwemmen en daar was heel veel gekleurd koraal en vis. Prachtig gezicht. Duiken kan ik dus ook weer van de lijst afstrepen :)

Uiteindelijk zijn we een midweek in Cairns gebleven en vooral veel gezelligheid gehad. Overdag lekker aan het water liggen en 's avonds stappen. Nog een dag met een Nederlandse naar de Kuranda Skyrail geweest, deze ging over de Rainforest van Cairns. Prachtig uitzicht. We kwamen uit in een klein wat ouderwets dorpje, heel geinig op te zien. Je kon daar de trein pakken om weer terug te gaan naar Cairns maar dat was een heel stuk duurder dan de skyrail. Wel heel leuk om een keer gezien te hebben en geweest te zijn! Na Cairns stond een trip dwars door de Outback op het programma, dit wordt een volgende blog!

Ik heb de foto's eindelijk kunnen uploaden, van Singapore en van Australië. Ik heb op verzoek wat informatie vermeld bij de foto's. Enkel als het een uitzicht is staat de stad/gebied er al automatisch bij.

Nog een paar weken en dan is het carnaval, ik zie al veel voorbij komen op Facebook. Ik ga het wel missen denk ik haha maar hier is het ook zeker niet verkeerd! Leuk dat je de tijd heb genomen deze blog weer te lezen en hopelijk tot de volgende :)

1. Vera:
    Hee Dirk,
    Fijn dat je het zo naar je zin hebt. Wat gaat het eigenlijk snel, dat je al weer vier maanden onderweg bent. Geniet van je reis en alvast veel plezier in Nieuw Zeeland :)
  2. Heidy Verspay:
    10 februari 2017
    Super leuk Dirk en veel plezier in nieuw zealand mooie verhalen schrijf je
  3. Marion:
    super Dirk .
    Het is niet normaal wat jij allemaal meemaakt op je reis en al die ervaringen die je op doet .
    super en nu op naar het volgende.
    weer veel plezier en veel groetjes van ons.
  4. Martien en Gerda Aarts:
    10 februari 2017
    Wat weer een verhaal, fantastisch!
  5. Marit Hoogendijk:
    11 februari 2017
    Blijft ontzettend leuk om te lezen Dirk! Geniet van elk moment!!