Outback Australia

3 februari 2017 - Adelaide, Australië

Zo dat is een tijdje geleden. Ik ga even wat inhalen vandaar dat er ook twee blogs achter elkaar komen, zo sluit ik Australië af aangezien ik alweer twee weken in Nieuw Zeeland zit. Daar gaat ie weer....

We waren gebleven bij het vertrek uit Cairns richting Alice Springs in de outback. Vanuit Cairns hadden we zo'n 2.400 km voor de boeg. We moesten eerst een stuk terug rijden langs de oostkust richting Townsville waar we eerder ook waren. Vanuit daar konden we de snelweg pakken naar het midden van het land. Na voldoende eten en water ingeslagen te hebben is de koers naar Alice Springs gezet. Gepland met 3 overnachtingen voordat we daar aan zouden komen, dit omdat het je sterk af wordt geraden om snachts door de outback te rijden gezien de wildlife die er leeft. Omdat het overdag zo heet is, is het wildlife snachts erg actief, en een kangoeroe op je vooruit dat wil je echt niet. De eerste overnachting was echt in de middle of nowhere, best gaaf eigenlijk. Ook naast de snelweg in de Outback heb je overal kampeer- en rustplaatsen. We hadden wel gehoord dat hoe verder je het land in ging de mensen minder graag touristen zien. Daar kwamen we de eerste nacht al achter. Verschillende keren kwamen er snachts auto's en motoren over de kampeerplaats gescheurd en gedrifd. De dag erna spraken wij een local die daar ook kampeerde. Hij vertelde ons dat de plaatselijke mensen vinden dat zij betalen voor deze plaatsen, zij willen de toeristen verdrijven op deze manier. Nagoed wij in de ochtend verder gereden met als volgende bestemming Mount Isa.

Door de Outback rijden is best een ervaring op zich, je kunt zo ver weg kijken dat je ziet dat de aarde rond is. Je komt ook beboste gebieden tegen maar over het algemeen is het een grote open vlakte. Wat ons wel erg op viel was dat het erg groen was, wij hadden een grote zandbak verwacht. Nou schijnt het een erg nat voorjaar geweest te zijn waardoor er dus veel beplanting heeft kunnen groeien. Oja en niet te vergeten, in de verte zie je luchtspiegeling ook heel gaaf om te zien. Na een uurtje of 7 rijden kwamen we in Mount Isa, hier hebben we een camping gezocht waar we de nacht door konden brengen.

De volgende ochtend zijn we even naar de gigantische mineraal mijn gaan kijken. Deze mijn is de reden dat er een stad gebouwd is, aangezien het verder een dorre bedoeling is daar moet er een reden zijn om een stad te bouwen in de Outback. Heel veel van de mijn zag je niet enkel hele lange treinen en een gigantische fabriek... De auto weer op cruise snelheid gebracht richting Alice Springs. Tussendoor hebben we in de verschillende dorpjes nog wat gegeten of gedronken. Deze dropjes zijn wel echt heel gaaf. Er staan welgeteld misschien 10 huizen, een tankstation en een eetcafe. De koffie was er wel erg lekker moet ik zeggen :) Ineens zagen we in de verte een onweerswolk ontstaan, je kunt echt ongelooflijk ver weg kijken. Deze wolk reden we voorbij en hoopte dat hij niet onze kant op zou komen.

Na weer 7 uur gereden te hebben zijn we opzoek gegaan naar een slaapplaats. Deze hadden we al snel gevonden. De vorige nachten hebben we geslapen in onze tent maar aangezien er onweersbuien onze kant op kwam, besloten we om deze keer in de auto te slapen. Stoelen naar achter en slapen.. dachten we... Wat een helse nacht was dat zeg. Het was echt bloed heet. Toen het stormde konden de ramen mooi open, het regende niet, het waaide enkel. De storm hing om ons heen zeg maar, heel mooi om foto's te maken dat zeker maar na een uur lang bliksem kijken ben je er wel klaar mee haha. Maargoed, door dat de ramen open konden was het lekker cool in de auto. Toen werden we rond een uur of 1 wakker en was de storm inmiddels weg. MAAR omdat de storm was gaan liggen kwamen ineens honderden muggen tot leven.... We waren net een lopend buffet... Heel het dak zat aan de binnenkant onder de muggen ofja toen wij met ze klaar waren zat het onder het bloed... Toen zaten we dus weer in een bloedhete auto, lange nacht kan ik je zeggen..

De volgende ochtend moesten we nog 4 uurtjes rijden naar Alice Springs. Waarom naar Alice Springs vraag je je misschien af, dat zal ik je uitleggen. Eerder vertelde ik al dat er een reden moet zijn om een stad te bouwen in de Outback, nou de reden dat Alice Springs gebouwd is, is dat het precies het middelpunt van Australië is. Daarom is het zo in trek bij touristen. Veder is het een gewoon stadje, eigenlijk niks bijzonders aan haha. Daar twee nachten een hostel geboekt, lekker even gerelaxt en wat rond gereden. Hele mooie natuur gezien daar, wel erg warm, overdag in de zon kon het zo'n 45 graden worden.. geloof me dat is heet. De laatste ochtend ben ik in de ochtend om 5 uur opgestaan om, om 5.30 de zonsopgang te gaan bekijken boven op de berg. Heel mooi!!

Na Alice Springs zijn we naar Uluru gereden. Uluru is een rotsformatie van 823 meter hoog die bekend is door de film "A cry in the dark". Heel leuk maar het is en blijft een berg. Natuurlijk moest je entree betalen om het park in te komen. Na een ronde om de rots gereden te hebben en wat foto's te hebben gemaakt was het wel weer mooi geweest daar. Je kon de rots beklimmen, echter omdat de temperatuur zo hoog was, was het enkel mogelijk van 6 tot 8 uur in de ochtend. Na 8 uur is het één grote bakplaat. Snachts hebben we geslapen bij een roadhouse, deze had een kampeerveld naast de highway. De volgende ochtend reden we de outback weer uit richting Adelaide.

Is het je toevallig opgevallen dat ik het nog niet over een kangoeroe heb gehad, nou dat komt omdat we (geloof het of niet) niet één kangoeroe gezien hebben.. Beetje een domper maar het is niet anders, wel heel veel gave natuur gezien. Op de weg naar Adelaide kwamen we nog langs een bijna droogstaand zout meer. Er lag alleen een hele dikke laag zout met daarop een laagje water, best grappig want het lijkt van een afstand of dat er mensen op het water lopen. Al met al was het een hele gave ervaring om door een stuk van de Outback te rijden.

Aan de vele foto's op Facebook te zien is de carnaval weer meer dan geslaagd haha kunnen we er weer een jaar tegen aan. De volgende blog komt gelijk achter deze aan. Tot zo dus :)

1. Martien en Gerda Aarts:
    3 maart 2017
    Weer een mooi verhaal Dirk top!!