Fun in Pai

15 november 2016 - Pai District, Thailand

En daar gaan we weer :) Inmiddels aangekomen in Vietnam, 36 dagen van de reis erop zitten nu.

Ik was gebleven bij het vertrek naar het dorpje Pai waar ik na Chiang Mai naartoe ben gegaan. We waren daar met een groep van 8 Nederlanders, een Dutch invasion zoals ze het in het hostel noemde haha.

Pai is een klein dorpje in het noorden van Thailand, inmiddels is het dorp compleet ingericht voor backpackers heel druk en erg gezellig :) in totaal ben ik precies een week in Pai gebleven, van de 4e tot de 11e november. Heel veel gedaan in die week en ook lekker wat rust dagen ertussen gehad.

De tweede dag hebben we een scooter gehuurd en zijn we naar de hot springs gereden, was nog nooit bij een hot spring geweest dus was erg benieuwd. Eigenlijk was het precies wat ik verwachte, een vijver met warm water. Deze hot spring was overigens niet heel heet, ongeveer 35 graden, wel lekker om even in te liggen. De weg ernaartoe was prachtig om te rijden, over berg en dal, haarspeldbocht hier, haarspeldbocht daar... heel leuk ook. Savonds het nachtleven in van Pai, een grote night market waar je over het algemeen heel veel LEKKER eten kunt krijgen voor weinig geld. Van sushi tot kebab daarnaast ook kledingstalletjes en souvenirwinkels. Na de nightmarket met z'n alle naar de plaatselijke café's een pilsje doen en dat was ongeveer heel de week ons standaard avond programma.

Op zondag zijn we met zn alle een dik uur de bergen in gereden naar de Lod Cave. In deze grotten zijn excursies waarbij je te voet en op een bamboe vlot door de grot wordt geleid. Wederom was de route ernaartoe grandioos om te rijden, even een vieuwpoint meegepakt op het hoogste punt van deze rit. Bij de grotten kreeg je een gids toegewezen met een lantaarn bij zich had. In de grot hoorde je alleen het geluid van de vleermuizen. In de grot stonden nog oude muurtekeningen (waar niet veel meer van over was) na gaan hoe oud het is. Het was vooral veel indrukken opdoen van de vormen van de grot. Nadeel was dat de gidsen 0,0 engels spraken en dus geen uitleg konden geven. In een gedeelte van de grot liggen oude grafkisten maar hoe ze daar komen of waarom ze er nog liggen weten we dus niet. Veder was de grot wel erg mooi en leuk om bezocht te hebben. Toen kwam de terugweg. Inmiddels begon het donker te worden en we moesten nog een dik uur terug rijden. Wij in volle vaart door die bergen gecorst, wat ook erg leuk was om een keer te doen. Wel opletten aangezien er toch wel wat scherpe bochten in zaten, allemaal heel aangekomen :)

De maandagochtend lekker wat wezen toeren tussen de rijstvelden en daarna met de rest aan het zwembad gelegen :) De dinsdag hadden we het goede idee naar een waterval in de buurt te rijden. Een waterval bleek de most secret place van Pai te zijn. Na ongeveer 3 kwartier met de scooter gereden te hebben konden we niet verder omdat we een rivier over moesten steken. Wij daar de scooters achtergelaten en de rivier overgestoken. Af en toe stond er een bordje met waterfall maar nergens stond hoever het nog was. na ongeveer 45 min lopen stond er een bordje met nog 45 min. erop. Hier maar besloten om weer terug te gaan. Het was een hele tocht door de jungle en rivieren oversteken, heel leuk maar we zouden ook weer terug moeten... Wel handig als het dan nog licht is. Terug bij de scooters zijn we naar Pai Canyon gereden om daar de zonsondergang te kijken. Mooi en vooral heel smalle paden, zie video :) Een heel stelsel aan smalle Cliffs en paden, snap wel waarom het een canyon genoemd wordt.

Op woensdag en donderdag hebben we een trekking gedaan door de Jungle. Flink wat bergen op en af gelopen en heet dat het was. Wel echt heel gaaf om te doen, lunchen in de bergen en koffie drinken uit een zojuist gemaakte bamboe beker :) Iedereen kreeg een beker, de gids maakte hem voor je. Tijdens het bamboe bewerken kwam er steeds een ja wat is het, een hele grote wesp lijkt het. Zelfs de gids was er bang van, en als de locals hier bang zijn van iets dan is dat reden genoeg om dat ook te zijn haha. Bleek dat als hij je stak je voor ongeveer 2 dagen blind zou worden... niet handig midden in de jungle lijkt mij. Savonds in een dorpje midden in de jungle overnacht bij locals thuis. Heel lekker eten gehad, blijft toch dat je bij mensen thuis lekkerder eet dan in een restaurant. 's nachts op een dubbelgevouwen laken slapen met het geluid van de krekels en noem maar op. De volgende dag nog een uurtje of 5 lopen voor de boeg. Eerst naar een waterval waar we konden zwemmen en wat eten. Toen we daar wilde vertrekken begon het ineens kei hard te regenen, poncho aan en lopen maar... achteraf is het een best leuke ervaring geweest, op dat moment was het minder haha. Savonds weer in het Hostel aangekomen.

De vrijdag ben ik terug gegaan naar Chiang Mai, de rest bleef nog een dag langer maar mijn visum liep de zondag af dus ik moest terug naar Bangkok om vanaf daar naar Vietnam te vliegen. Tussendoor nog een nacht geslapen in het Dutch Guesthouse in Chiang Mai, wist dat je daar onder andere een frikandel speciaal kunt eten :) nog mooi een paar naar binnen kunnen werken.. Zaterdagavond de nachttrein gepakt naar Bangkok waar ik overigens best goed in geslapen heb dit keer. 'S ochtens aangekomen in Bangkok en daar mijn vlucht geboekt en in de avond was ik in mijn hostel in Vietnam... Op naar nog meer avonturen in Vietnam. Vanavond vertrek ik naar Sapa en daarna naar Halong Bay (zie google). Voor degene die me proberen te bereiken komende week, ik heb erg slecht bereik de komende dagen.

Allemaal lief zijn met sinterklaas en tot de volgende blog!

1. Anja:
    Weer een schon avontuur Dirk. Groetjes van uit te pietenhuis
  2. Heidy Verspay:
    15 november 2016
    Super wat je allemaal meemaakt Dirk, ons pap en mam zeggen dat Vietnam nog veel mooier is, dus je hebt nog wat voor de boeg, hier is het super koud, en nat, dus genieten daar haha, vele groetjes uit Deurne van heidy
  3. Jeanette Houben:
    15 november 2016
    Hey die Dirk, gaaf om je reisverhalen te lezen zeg! Ben benieuwd wat je van Vietnam gaat vinden... je bent zo enthousiast over Thailand en begint nu in Sapa & Halong Bay... dat beloofd wat, have fun!!!
  4. Bregje:
    15 november 2016
    Haaa Dirk! Wat een super leuke blog weer! Geniet van je reis en hou ons op de hoogte! Het is erg leuk om je blogs te lezen!!