Let's go Thailand

19 oktober 2016 - Bangkok, Thailand

Alweer een week aan het reizen, wat gaat de tijd toch vlug.

Maargoed waar was ik vorige keer gebleven, oja dag 3 in Bangkok. Sochtens met de metro naar de Palm Jumeirah, het stuk opgespoten land. Het was nog een behoorlijke trip om daar te komen, met de metro naar de tram, met de tram naar de monorail en met de monorail dan naar de palm. Jammer genoeg kon ik op de palm zelf niet uitstappen, deze haltes waren ze nog aan het bouwen. Ik ben met de monorail helemaal naar het einde van de palm gegaan, naar palm Atlanthis. Een gigantisch 5 sterren hotel, in de vorm van een hele grote poort.

Daar aangekomen was er een mega groot water park, echter iets te duur voor mijn budget en in mijn eentje toch niet iets wat ik dan snel zou doen. Overigens zou het niet verkeerd geweest zijn met die 37 graden. Daar een beetje rondgewandeld rond het hotel, je mocht het terrein van het hotel niet betreden. Sterker nog je kon de ingang niet eens bereiken zonder kaartje, ik dacht ik loop mooi door de tuin heen dan kan ik het van dichtbij bekijken. Zelfs daar stonden overal van die mannetjes in dure pakken om je kaartje te controleren die ik dus niet had.... Wat over de boulevard gelopen maar in die brandende zon houd je dat niet heel lang vol. Toen de monorail terug genomen naar het vaste land. Van de palm zelf zag je overigens niet zo heel veel vanaf de grond, je ziet wel de stroken land liggen maar daar blijft het bij, je moet echt op hoogte zitten wil je het goed kunnen zien.

Terug op het vaste land tussen de skyline van Dubai gelopen, wat een gebouwen.. prachtig om te zien ook in het donker, natuurlijk wel even op moeten wachten maar ik had de tijd zeg maar.

Dag 4 en de laatste dag in Dubai, 12.00 uur uitchecken in het hotel en gewoon wat rond gelopen en die buurt. Ik had niet echt een bepaalde plaats die ik nog wilde zien dus beetje rond dwalen en wat praten met de lokale mensen, die erg toegankelijk zijn en vriendelijke overigens. Savonds met het vliegtuig naar Bangkok.

Na een erg goede en snel voorbijgaande vlucht in de ochtend Bangkok aangekomen. Met de trein naar mijn hotel, waar ik pas om 14.00 in mocht checken en het was 09.00 uur. Ik was totaal gesloopt na die vlucht dus heel blij was ik niet zeg maar. Uiteindelijk 5 uur rondgeslenterd door die omgeving daar, manmanman wat een helse 5 uur waren dat, het enige wat ik wilde was naar mijn bed. Dan kun je dus twee keer raden hoelaat ik aan die balie bij het hotel stond... om 14.00 exactly! Als een blok in slaap gevallen en werd om 7 uur zoiets wakker, wat gegeten in het hotel en weer slapen.. De volgende dag heb ik mezelf voorgenomen helemaal niet te doen. Lekker uitslapen en mn benen wat rust geven.. Ja dat is iets wat ik onderschat had, de spierpijn in mijn benen. (In middels geen last meer van)  Over die dag dus praktisch gezien niets boeiends om te vertellen.

Ik was van plan om na die twee dagen hotel naar de hostels te gaan. Dat heb ik ook gedaan en het bevalt me veel beter dan een hotel. Zoveel aanspraak, het alleen zijn is dan echt weg zeg maar. Het hostel gezocht rondom de Khao san road, het backpacker walhalla van Bangkok. Erg mooi hostel gevonden die aanbevolen werd op vele sites. Here Hostel, Het stond op veel Nederlandse websites en dat merk je hier wel. Ik lag op een kamer van 12 personen, 6 bedden waren bezet waarvan 5 met Nederlanders. Uiteindelijk is 80% in dit hostel Nederlands. Was wel echt lekker om weer eens in je eigen taal te communiceren, het personeel is overigens gewoon lokaal maar spreken prima Engels. Begin het nu echt naar mijn zin te krijgen hier, denkt steeds minder aan iedereen die thuis zit omdat je gewoon heel veel aanspraak hebt.

In de avond natuurlijk naar die Khao san road, echter omdat de koning is overleden vorige week mag er een maand lang niet gefeest worden. Dat resulteert ook dat die straat dus redelijk stil is, wel overal van die proppers en verkopers die je alles, echt alles aan willen smeren. Je kunt er echt alles krijgen, zelfs een nep Nederlands rijbewijs... een op maat gemaakt pak, gefrituurde schorpioenen.. verzin het maar, het is er. Lekker een pilsje genomen daar met nog wat mensen uit het Hostel en naar bed. Wat overigens heel apart was, was dat we op weg naar de road ineens overal politie zagen staan. De normaal gruwelendig drukke straat was helemaal leeg en voetgangers werden gedwongen stil te staan. Na een paar minuten kwam er een stoet van ongeveer 20 tot 30 rode auto's en politie langs, vermoedelijk waren dat mensen van de regering die naar het koninklijk gingen. Heel apart om mee te maken, doodse stilte op straat..

Omdat ik vanavond met de nachttrein naar het zuiden ga reizen ben ik gister alvast een kaartje gaan kopen, ook dat ging niet zonder slag of stoot. Ben kei hard in de zeik genomen door een tuktuk chauffeur. De tuktuk chauffeurs van "the goverment" zij hier spot goedkoop, dat is niet voor niks. Zij brengen je overal heen voor 10 Bath, omgerekend ongeveer 0,26 cent. Er is een regel, zij brengen je naar een toeristen info punt waar je naar binnen moet gaan. Op dat moment krijg die chauffeur geld van hun, daarom zijn ze zo goedkoop. Maar ik moest naar het treinstation, dat wilde hij wel doen maar eerst moest ik wat tempels gaan bekijken en twee infopunten bezoeken. Ja nou prima, als hij daar blij van wordt.. en dan heb ik weer wat van de stad gezien. Nu komt het op het moment dat we bij de laatste tempel waren en ik naar het station moest was hij als sneeuw voor de zon verdewenen.. verrekte klootviool. Maargoed ik had hem helemaal niets betaald, wel geld opgeleverd maar dat is dan zo. Nieuwe tuktuk gepakt die me natuurlijk vierkant uit aan het lachen was... Uiteindlijke grote lol met die chauffeur gehad, hij werkte namelijk niet voor het goverment, hij heeft me netjes naar het station gebracht en weer terug naar mijn hostel, voor 200 bath (5 euro) dus prima.

Ik had nog wat tijd over en was heel erg benieuwd naar het Grand Royal Palace omdat de koning net overleden is, ik had er al wat van gehoord dat het erg indrukwekkend is om daar even te gaan kijken. Eenmaal daar stikt het van politie, leger, rescue teams, rode kruis.. bijna alle instanties die ook bij een natuurramp te pas komen stonden daar. Daarnaast ongelooflijk veel Thai die in het zwart of wit gekleed waren. Het liep allemaal in een stoet rondom het paleis heen, lagen te slapen onder bomen en op het gras of stonden met hordes bij elkaar. Overal werd door de verschillende instanties water en eten uitgedeeld, ik heb natuurlijk mijn tas vol gestopt :) overigens had je niet veel keus want ze duwen het letterlijk in je handen. Het leek een beetje (met alle respect) op een festival alleen dan zonder muziek en bier. Overigens niemand zien rouwen, heel apart aangezien dat het nieuws alleen maar rouwende mensen laat zien. Mensen van over het hele land komen naar Bangkok om naar het paleis te gaan, dat overigens ook niet toegankelijk is voor toeristen. De binnenplaats dan. Heel veel van het paleis zie je dan ook niet, alleen de daken, wat er wel erg mooi uit ziet. Rondom het paleis staat een hele grote witte muur. savonds met wat andere de stad in om wat te stappen, viel niet mee zonder muziek maar bier was er genoeg :)

Ik denk dat het inmiddels wel lang genoeg is om te lezen, vanavond naar Surat thani en vanuit daar naar het eiland Ko Pha Ngan. Ik ben benieuwd. Groeten thuis en tot de volgende blog!

Van reisblog naar fotoboek
reisdrukker.nl

1. Heidy Verspay:
    19 oktober 2016
    Hoi Dirk leuk om je te volgen en je verhalen te lezen, wat een indrukken doe je op zo he, geniet van alles wat je tegen gaat komen, super veel plezier daar, hier regent het al steeds misschien is dat ook fijn om te weten haha, groetjes van heidy
  2. Anja:
    19 oktober 2016
    Hoi kanjer, wat een mooie ervaringen om te lezen. geniet van al het mooie dat je tegen komt!! Ik kijk nu al uit naar je volgende mooie reisverhaal. lieve groetjes mam
  3. Annie aarts:
    hoy Dirk
    gezellig om iets van je te horen,fijn dat het goed gaat,je zult er heel wat te zien krijgen ,geniet er van,ik ben gisteren even op de heimolen geweest,jou pa is met mijn auto naar de wasserette geweest en ik heb appels geschild,voor wat hoort wat, verder wens ik je nog een mooie tijd,het begin is gemaakt.groetjes van uit het natte liessel.
  4. Alda van den Elsen:
    19 oktober 2016
    Hoi Dirk, wat heb je al veel meegemaakt in de eerste week zeg! Je schrijft mooie verslagen, en.....we blijven je volgen! Hier is het nu echt herfst! Wij wensen jou veel mooie ervaringen
    en alle goeds! Groetjes, Willie en Alda uit de Walsberg
  5. Yvonne manders:
    19 oktober 2016
    Hoi dirk wat een mooi verhaal weer heel leuk om mee te lezen wat jij mee maakt daar wel jammer dat je niet in dat hotel kon rond lopen
    Wel weer een lesje geleerd van de tuktuk mannen nou we zijn de volgende keer weer benieuwd hoe je hebt gehad gr uit deurne
  6. Marion:
    Ha Dirk
    Fijn om te lezen dat je het leuk hebt , en mooie ervaringen mee maakt.
    Spannend hoor allemaal.
    Geniet weer verder , doe voorzichtig en wij wachten weer op je volgende blog.
    Doeiiiiii groetjes van Heieindseweg !!!!

S
  7. The vandeursen's:
    Hi Dirk
    Geweldig toch wat je allemaal ziet door jou verhaal krijgen wij ook een beetje een idee wat Jij allemaal ziet, geniet ervan
    groetjes uit Armstrong
  8. Cor en Helen:
    19 oktober 2016
    Hey vent, leuk weer bijgelezen te zijn.idd typisch wat jij schrijft geen hysterisch huilende mensen daar en op tv wel, zekf n beetje TE maar wel iets wat jij van dichtbij hebt meegrmmakt, dat kunnen niet veel hollanders zeggen.fijn om te lezen dat je echt wel aanspraak hwbt, tievallig nog geen uur geleden met onze Tim nog over gehad.ook single en wil naar usa voor n rondtripje....hostels dus echt aan te raden!! Nou op naar de volgende verrassingen voir jpu daar en daarna ook voor ons.be save x